Verkkosivu-uudistuksen muistilista

Verkkosivu-uudistuksen muistilista

Tällä rungolla verkkosivuista tulee osa liiketoimintaa

Aikaisemmin verkkosivujen rooli oli puhtaasti markkinoinnillinen ja pitkälti yrityksen tuotteita ja palveluita esittelevä. Viimeistään nyt verkkosivuille tulee asettaa tavoitteita, jotka ovat suoraan liiketoimintaa tukevia ja mitattavia.

Vastasithan jo näihin kysymyksiin

  • Miksi verkkosivut uusitaan?
  • Mikä on uudistuksen tavoite?
  • Keitä verkkosivujen on tarkoitus palvella?
  • Millaisella budjetilla ja aikataululla projekti suoritetaan?
  • Millaisen kumppanin tarvitsette projektiin?

Verkkosivu-uudistuksen muistilista

  • Suunnittelu ja määrittely

    1. Mikä nykyisessä sivussa on hyvää ja mikä huonoa (Google Analytics)
    2. Mikä on verkkosivujen tavoite
    3. Millaisia kohderyhmiä sivujen on tarkoitus palvella
    4. Mitä tuotteita tai palveluita sivuilla halutaan esitellä
    5. Mikä on asiakkaan saama hyöty yrityksenne palvelusta
    6. Kilpailijoiden tunnistaminen ja omien vahvuuksien nostaminen
    7. Mistä aiheista asiakkaat etsivät tietoa verkosta (avainsana-analyysi)
  • Rakenne ja ulkoasu

    1. Palvelun tulee toimia eri päätelaitteilla – rensponsiivinen
    2. Sivuston rakenne on selkeä ja helposti ymmärrettävä
      • Pääsisältö, tarkentava sisältö, palvelut, kuvat, video, blogi
    3. Miten asiakkaan halutaan toimivan sivuilla – kävijäpolku
    4. Millaisiin erilaisiin tarpeisiin sivuston on tarkoitus vastata
    5. Mitä toiminnallisuuksia sivuille halutaan tuoda
      • Ladattavat sisällöt
      • Yhteydenotto helppoa usealla eri tavalla
      • Toimipisteiden karttanäkymät
      • Chat -palvelu
    6. Onko yrityksellä käytössä visuaalinen ohjeisto / brandbook
  • Tekninen toteutus

    1. Julkaisujärjestelmän valinta
      • Avoin lähdekoodi: WordPress, Drupal ja Joomla
      • Suljettu lähdekoodi: koodifirmojen omat alustat
    2. Tekninen toteutus SEO:n näkökulmasta: title, ingressi, body, metakuvaus
    3. Sisäiset- ja ulkoiset linkitykset
    4. Sisällön tagitys aihealueittain
    5. Sisällön helppo jakaminen sosiaalisiin medioihin
    6. Onko helposti jatkokehitettävissä
    7. Voiko liittää muihin järjestelmiin, esim markkinoinnin automaatio tai CRM
    8. Palvelun helppo päivitettävyys omalle henkilöstölle (CMS)
    9. Vanhasta palvelusta liikenteen ohjaus uuteen sivustoon
  • Sisällöt

    1. Sisällön tuottaminen suunnitelman pohjalta
    2. Sisällön rakentaminen SEO näkökulmasta
    3. Sisällön tagitys rakenteen mukaan
    4. Sisältötyypit: teksti, kuva, infograafi, video, ääni , blogi
    5. Kuvien ja videoiden nimeäminen ja pakkaaminen
    6. Mahdollinen hakusanamainonnan huomioiminen jo tässä vaiheessa
  • Ylläpito

    1. Millä palvelimella sivusto sijaitsee
    2. Kuka vastaa palvelun tietoturvasta ja päivityksistä
    3. Onko domain varattu teidän yritykselle
    4. Kenen avulla muutoksia toteutetaan jatkossa

Toteuttamamme verkkosivut vaihtelevat tyypillisesti noin 10 000 €:sta aina lähelle 100 000 €:a maksaviin laajoihin portaaleihin.

Kiinnostaako verkkosivu-uudistus?

Laita viestiä, niin keskustellaan asiasta lisää!

Lue mielenkiintoisia blogipostauksiamme
Tutustu asiakkaisiimme
Tutustu palveluihimme