Sivujen tekninen hakukoneoptimointi, SEO

Sivujen tekninen hakukoneoptimointi, SEO

Sivujen tekninen hakukoneoptimointi, SEO

Sivuston tekninen hakukoneoptimointi SEO (search engine optimization) tarkoittaa sitä miten hyvin sivuston rakenne on toteutettu, jotta Google osaisi tulkita mistä sivustolla kerrotaan. Riippuen toteutuksesta, sivusto nousee Googlen hakusivun orgaanisiin tuloksiin, joko kärkipaikoille tai jää jonnekin neljännelle tai viidennelle sivulle.

VINKKI – 90% Googlen käyttäjistä päätyy ensimmäisen hakusivun tuloksiin.

Sivuston tekninen hakukoneoptimointi

Mitkä asiat vaikuttavat sivuston tekniseen hakukoneoptimoitumiseen. Tässä listattuna asiat, joista kokonaisuus muodostuu.

1. Sivuston nopeus

Sivuston latautumisnopeus vaikuttaa sijoittumiseen hakukoneissa. Lisäksi sillä on vaikutus myös lukijoihin. Sivusto kannattaa asettaa käyttämään välimuistilisäosaa (cache), jolloin sen latautuminen nopeutuu. Kannattaa myös välttää hitaiden lisäosien (plug-in) käyttöä sekä poistaa kaikki hitaasti toimivat lisäosat.

2. Sivuston responsiivisuus

Sivuston tulee olla responsiivinen. Verkkosivuille on vain yksi osoite, joka toimii kaikilla päätelaitteilla. Tällöin esimerkiksi muista palveluista tehtävät linkitykset sivustolle ohjaavat aina samaan osoitteeseen eikä erillisiin desktop- tai mobiiliversioihin.

3. Käyttäjäystävälliset sivujen osoitteet ja otsikot

Käyttäjäystävällinen osoite tarkoittaa siis ymmärrettävää ja selkokielistä osoitetta. Esimerkiksi www.oddytech.fi/ketteräohjelmistokehitys. Suurimmassa osassa sisällönhallintajärjestelmiä tämä on perusominaisuus, mutta edelleen näkee sivustoja, joissa tämä ominaisuus ei ole käytössä. Huono esimerkki olisi www.oddytech.fi/ohje2987_/pre?=&. Mikäli huomaat omalla sivustollasi ”huonoja” osoitteita ja muutat niitä, muista tehdä uudelleen ohjaus vanhoista osoitteista. Otsikoidessasi sisältöjä, pyri pitämään myös ne ymmärrettävinä ja selkokielisinä.

4. Sivukartta ja murupolku

Sivuston taustalle kannattaa asentaa automaattisesti päivittyvä XML-sivukartta. Tämä sivukartta kannattaa myös syöttää Googlen Search Consoleen. Tällöin Google alkaa indeksoimaan sivuston sisältöä nopeammin tuloksiinsa. Murupolulla tarkoitetaan käyttäjälle ja hakukoneille informatiivista sivuston polkurakennetta.

5. Kuvat

Myös kuvat ovat osa sivujen sisältöä kuten tekstikin. Myös kuvat kannattaa optimoida. Mikäli kuvan ”taakse” ei ole kirjoitoitettu mihin aiheeseen kuva liittyy, kuvittelee hakukone, että sivuilla on tyhjä laatikko ilman sisälöä. Google ei siis tunnista mitä kuva esittää tai mihin se liittyy.

Kuvan tiedostonimi kannattaa asettaa mahdollisimman kuvaavaksi. Mikäli kuva liittyy sisältöön jossa kerrotaan ohjelmistokehityksestä, kannattaa myös kuva nimetä ohjelmistokehitys -nimellä. Turhan usein näkee kuvan nimesssä esimerkiksi gopro_00235_43.jpg -nimen, joka ei kerro itse kuvasta mitään. Kuva kannattaa nimetä oikein ennen kuin sen lisää sisällönhallintajärjestelmään.

Itse kuvan nimeämisen lisäksi kuvalle kannattaa määrittää myös oma otsikko ja vaihtoehtoinen otsikko (ALT text), jotka lisäävät hakukoneen ymmärrystä lisää. Kuvan otsikko tulee myös näkyville, kun hiiri viedään sivustolla kuvan päälle ja vaihtoehtoinen teksti taas mikäli kuva ei jostain syystä latautu sivuilla oikein tai on estetty käyttäjän selaimesta.

6. Sosiaalinen media

Useimmilla sivustoilla näkee jo sosiaalisen median jakonapit käytössä. Hakukoneet huomioivat myös sisältöjen jakomäärät eri sosiaalisen median kanaviin. JAetut sisällöt tietysti myös lisäävät sivujen lukijamääriä.

Varmista, että ainakin Facebook ja Twitter jakonapit ovat sivuilla. Lisäksi kannattaa harkita Linkedin ja Pinterest jakojen mahdollisuutta.

7. Linkit

Sivuston linkitys on erittäin olennainen osa sisältöä. Linkkien nimeäminen kannattaa miettiä huolella. Kannattaa vältää linkkien teksteissä ”lue lisää”, ”täällä” ja ”täältä”, koska ne eivät sinällään kerro linkitetystä sisällöstä mitään.

8. Tekstisisältö

Lue sisällön tekstin optimoimisesta lisää täältä.

Kaikki toteuttamamme verkkosivut ja palvelut ovat teknisesti hakukoneoptimoituja. Tämä tarkoittaa, että sivustolta löytyy Googlen tarvitsemat avainsanat, otsikko- ja ingressikentät, selitteet ja muut mahdolliset sisällön tagitykset. Teknisesti oikein rakennettujen sivujen sisältöä voi vaivattomasti jakaa sosiaalisiin medioihin ja kuva sekä sisältö näkyvät niissä oikein.

Kiinnostaako tekninen hakukoneoptimointi SEO? Haluaisitko saada ammattilaisen arvion verkkosivujesi tilasta?

Ota meihin yhteyttä!

Lue mielenkiintoisia blogipostauksiamme
Tutustu asiakkaisiimme
Tutustu palveluihimme