Verkkolomake on oivallinen työkalu saada asiakas olemaan yhteydessä yritykseen. Verkkolomakkeessa voidaan tarjota valmiita vaihtoehtoja, joista asiakas valitsee itselleen sopivimman. Lomakkeesta käytetään englanninkielistä nimeä form.
Verkkolomake sopii esimerkiksi seuraaviin tarpeisiin:
Lomake voi yksinkertaisimmillaan sisältää vain henkilön yhteystieto- ja asiakentät. Asiakkaan täytettyä nämä kohdat, yrityksestä voidaan olla asiakkaaseen yhteydessä tai toimittaa toimittaa haluttuja lisätietoja.
Asiakkaan tekemät valinnat voidaan tallentaa sekä automatisoida jatkotoimenpiteet.
Yksinkertaisimmillaan lomakkeella voidaan pyytää asiakasta täyttämään oma sähköposti. Toteutus mahdollistaa kuitenkin monimutkaisempienkin lomakkeiden käyttämisen. Lomakkeella on mahdollista antaa asiakkaalle enemmän vaihtoehtoja, kuten valitse kuvista, käytä ”liukukytkintä”, valitse hintahaarukka, tai valitse useampi kohta.
Lomakkeessa voidaan esittää esimerkkikuvia, joista asiakas valitsee mieleisensä.
Kirjoita riveille omat tietosi ja kysymyksesi. Harva haluaa kännykällä täyttää vapaita teksikenttiä.
Asiakkaalta voidaan kysyä hintahaarukkaa esimerkiksi ”liukukytkimellä”, jossa asiakas liu-uttaa ala- ja ylärajat mieleisiksiin.
Yksi tapa opastaa asiakasta valitsemaan järkevästi, on tarjota muutamia valmiita vaihtoehtoja. Pelkkä klikkaus riittää, eikä tarvitse kirjoittaa.