Verkkolomake

Verkkolomake helpottaa asiakkaan yhteydenottamista

Verkkolomake kerää tietoa

digitaalinen_asiakaspalvelu_oddy tech

Verkkolomake eli formi

Verkkolomake on oivallinen työkalu saada asiakas olemaan yhteydessä yritykseen. Verkkolomakkeessa voidaan tarjota valmiita vaihtoehtoja, joista asiakas valitsee itselleen sopivimman. Lomakkeesta käytetään englanninkielistä nimeä form.

Verkkolomake sopii esimerkiksi seuraaviin tarpeisiin:

  • Ilmoittautuminen
  • Yhteystietojen kerääminen
  • Yhteystietojen muutokset
  • Tarjottavan sisällön lataaminen
  • Tarjouksen tai tarjouspyynnön jättäminen

 

Lomake voi yksinkertaisimmillaan sisältää vain henkilön yhteystieto- ja asiakentät. Asiakkaan täytettyä nämä kohdat, yrityksestä voidaan olla asiakkaaseen yhteydessä tai toimittaa toimittaa haluttuja lisätietoja.

Verkkolomakkeen elementtejä

  • Vapaa teksti
  • Numerot
  • Sähköposti
  • Päivämäärä (kalenterinäkymä)
  • Dropdown (pudotusvalikko)
  • Radiobutton (valitaan yksi vaihtoehto)
  • Checkbox(es) (valintaruutu tai ruudut)
  • Call to action (toiminta painike)

Asiakkaan tekemät valinnat voidaan tallentaa sekä automatisoida jatkotoimenpiteet.

Esimerkkejä verkkolomakkeista

Verkkolomake Oddyn tekemänä

Yksinkertaisimmillaan lomakkeella voidaan pyytää asiakasta täyttämään oma sähköposti. Toteutus mahdollistaa kuitenkin monimutkaisempienkin lomakkeiden käyttämisen. Lomakkeella on mahdollista antaa asiakkaalle enemmän vaihtoehtoja, kuten valitse kuvista, käytä ”liukukytkintä”, valitse hintahaarukka, tai valitse useampi kohta.

Mahdollisuus kysyä asiakkaalta tietoja
Voi olla tekstipohjainen ja vapaasti kirjoitettava
Mahdollistaa visuaalisten elementtien kuten sliderin käytön
Voidaan tarjota valmiita vaihtoehtoja
Monivalinta on mahdollista

Käyttötapaukset

Lomakkeessa voidaan esittää esimerkkikuvia, joista asiakas valitsee mieleisensä.

Kirjoita riveille omat tietosi ja kysymyksesi. Harva haluaa kännykällä täyttää vapaita teksikenttiä.

Asiakkaalta voidaan kysyä hintahaarukkaa esimerkiksi ”liukukytkimellä”, jossa asiakas liu-uttaa ala- ja ylärajat mieleisiksiin.

Yksi tapa opastaa asiakasta valitsemaan järkevästi, on tarjota muutamia valmiita vaihtoehtoja. Pelkkä klikkaus riittää, eikä tarvitse kirjoittaa.

Kiinnostuitko?