Verkkoanalytiikka kerää laajasti tietoa nettisivujen toimivuudesta, kävijöistä sekä heidän käyttäytymisestään palvelussa. Tämän tiedon pohjalta sivuja voidaan jatkokehittää ja parannella.
Analytiikka tuottaa faktaa ei mielipiteitä. Kerätyn tiedon tulkitsemisessa kannattaa turvautua ammattilaisten apuun.
Oikein asennettuna analytiikka kertoo mistä ihmiset tulevat nettisivuille, millaisia ihmisiä sivuilla vierailee, mitä sivuilta luetaan ja miksi esimerkiksi asiakkaat eivät ota yhteyttä.
Järkevin työkalu on Google Analytics ja silti se on ilmainen.
Ammattitaidolla asennettu verkkoanalytiikka tuottaa faktatietoa. Kaikki verkkosivuihin liittyvät päätökset kannattaa tehdä faktoihin peilaten.
Ensimmäisenä haluamme ymmärtää millaisia tavoitteita olette verkkosivuille asettaneet. Seuraavaksi näille tavoitteille asetetaan mittarit ja lopuksi analytiikka asetetaan miittaamaan haluttuja asioita.
Analytiikasta saatavaa tietoa pystyy itse tutkimaan ja lisäksi me analysoimme tiedon ja kerromme millaisia päätöksiä tai muutoksia tulosten perusteella kannattaa tehdä.
Analytiikka tekee näkyväksi miten sivut toimivat. Mistä sivuille tullaan, millaisia ihmisiä sivuilla vieraillee, mitä sivuilta luetaan ja mitä sivuilla tehdään.
Paras verkkoanalytiikka työkalu on Google Analytics. Työkalun on ilmainen ja toimii loistavasti yhteen esimerkiksi Google mainonnan kanssa.
Ilman analytiikkaa verkkosivuihin liittyvistä asioista on vain mielipiteitä. Analytiikka tuo faktan joko mielipiteen tueksi tai sitä vastaan.
Analytiikasta näkee mistä kanavista sivuille tullaan: suoraan kirjoittamalla sivun osoite, Googlen orgaanisesta hausta (mikä sisältö sivuilta nousee Googlen hakutuoksiin), sosiaalisen median kanavat, maksetun mainonnan sekä uutiskirjeiden tai muiden kanavien tuomat kävijät.
Analytiikka segmentoi käyttäjät ei yksilöi heitä. Käyttäjistä näkee ikäryhmät, sukupuolet, kiinnostuksen kohteet, maat ja paikkakunnat sekä laitteet joilla he vierailevat teidän nettisivuilla.
Mitkä sisällöt kiinnostavat kävijöitä. Minkä sivujen lukemiseen käytetään eniten aikaa. Mitä sivuja käyttäjät eivät löydä ollenkaan.