UX suunnittelu – Käyttäjäkokemuksen suunnittelu

UX suunnittelu

UX suunnittelu – User Experience eli käyttäjäkokemuksen suunnittelu

Käyttäjäkokemus ja käytettävyys sekoitetaan hyvin useasti toisiinsa. Käyttäjäkokemus rakentuu useasta eri palasesta ja käytettävyys taas on yksi käyttäjäkokemukseen vaikuttavista tekijöistä. Mistä siis käyttäjäkokemus syntyy ja miksi hyvään käyttäjäkokemukseen kannattaa panostaa?

Teknologia, palvelun toiminnallisuudet, design, markkinointi ja viestintä, sekä liiketoimintamallit, kaikki vaikuttavat käyttäjäkokemukseen. Varmasti jo tässä vaiheessa monelle heräsi kysymys, miten liiketoimintamalli vaikuttaa käyttäjäkokemukseen esimerkiksi verkkosovelluksessa.

Käyttäjäkokemus alkaa muodostua jo paljon ennen tuotteen ostoa, tai palvelun käyttöä esimerkiksi mainonnan, designin ja viestinnän kautta. Se millaiset odotukset käyttäjä luo tuotteesta tai esimerkiksi sovelluksesta asettaa paljon ennakko-odotuksia käyttäjäkokemukselle.

Asiakas siis luo odotuksia käyttäjäkokemuksestaan jo paljon ennen tuotteen tai palvelun käyttöä. Kun asiakas on saanut hyvän ensivaikutelman ja ryhtyy tuotteen tai palvelun käyttäjäksi, olisi käyttäjäkokemuksen pysyttävä vähintäänkin samana tai jopa kasvettava palvelun käytön myötä. Tähän voidaan vaikuttaa toiminnallisuuksilla, teknologialla, liiketoimintamalleilla sekä designillä. Tässä vaiheessa yhteenvetona: esimerkiksi verkkopalvelussa teknologia, design ja helppokäyttöisyys ei takaa hyvää käyttökokemusta jos liiketoimintamalli ei toimi (esimerkiksi asiakaspalvelu, logistiikka tai laskutus eivät toimi).

Hyvään käyttäjäkokemukseen ei siis ole oikotietä teknologian tai toiminnallisuuksien avulla, vaan kaikkien palasten on sovittava yhteen niin, että ne tukevat toisiaan.

Mitä hyötyä on pyrkiä täydelliseen käyttäjäkokemukseen?

Asiakastyytyväisyys, myynti, maine, tuottavuus sekä monet muut asiat kumpuavat asiakkaiden saamista käyttäjäkokemuksista. Hyvän käyttäjäkokemuksen saanut ihminen saa yleensä mielihyvää tuotteen tai palvelun käytöstä. Näitä mielihyvän tunteita hän on yleensä valmis jakamaan myös eteenpäin. Huono käyttäjäkokemus taas saa ihmisen tuntemaan itsensä epäonnistuneeksi tai jopa tyhmäksi, mikä taas johtaa negatiivisiin vaikutuksiin esimerkiksi suositteluissa, yrityksen maineessa, myynnissä jne.

Loppuun vielä lukuja

  • 66% mobiilisovelluksista ladataan suosittelun perusteella
  • 95% kävijöistä poistuu palveluista ilman ostoa
  • 83% kävijöistä poistuu palvelusta huonon käyttäjäkokemuksen takia

Tyypillisesti 10% projektin budjetista käytetään käyttäjäkokemuksen suunnitteluun.

Kiinnostaako UX suunnittelu? Haluaisitko saada ammattilaisen arvion aiheen hyödyistä teille?

Ota meihin yhteyttä!

Lue mielenkiintoisia blogipostauksiamme
Tutustu asiakkaisiimme
Tutustu palveluihimme