Itsepalvelukanava asiakkaille

Extranet itsepalvelukanavana

Extranet itsepalvelukanavana – anna asiakkaan tarkastella tietojaan.

Extranet itsepalvelukanavana tarkoittaa yleisimmin yrityksen ja tämän sidosryhmien välisessä käytössä olevaa palvelua. Palveluun pääsy vaatii kirjautumisen, jolloin yritys voi valita halutut sidosryhmät sekä eri ryhmille tarjottavat palvelut ja informaatiot. Kirjautumisella voidaan varmistaa palvelun tietoturva ja käyttäjien yksityisyys.

Palvelun tuoma lisäarvo löytyy viestinnän ja operatiivisten toimintojen tehostamisessa organisaation ja sidosryhmien välillä. Esimerkiksi verkkopankki voidaan luokitella Extranet -palveluksi jossa käyttäjät saavat pankin henkilökunnan palvelut käyttöönsä yhteisestä palvelusta.

Yleisimpiä extranetin sisältämiä palveluita ovat:

  • Tilauskanava sidosryhmille
  • Palveluportaali asiakkaille
  • Kanta-asiakkuus palvelu
  • Itsepalvelukanava tilauksiin
  • Sopimusten ylläpito ja päivitys
  • Suunnittelutyökalun tarjoaminen asiakkaille
  • Osto- ja tilaushistoria
  • Pikaviestintä kanava
  • Materiaalin tilaukset, kuvat, esitteet ja videot
  • Opetusmateriaalin esittäminen
  • Hakupalvelu

Extranet palvelun tarkoitus on tehostaa sidosryhmien kanssa käytettäviä prosesseja, parantaa asiakaskokemusta sekä lisätä ostouseutta. Extranet kokoaa asiakkaille tarjottavat palvelut yhteen.

Extranet itsepalvelukanavana

Extranet palvelun yleisin muoto on kirjautumisen taakse suljettu verkkosivusto. Kirjautumisen jälkeen käyttäjä voi nähdä juuri häntä koskevat sisällöt sekä hoitaa omia asioitaan palvelussa.

Itsepalvelukanavista tutuimpia extranet palveluita ovat jälleenmyyjäportaalit, pankkien tarjoamat verkkopankit, tukkuliikkeiden tilauskanavat sekä operaattoreiden tarjoamat itsepalvelukanavat.

Miten extranet palvelua tulisi lähteä suunnittelemaan?

Meidän tapamme lähestyä extranet palveluita on tarkka lähtötilanne analyysi. Mille sidosryhmille palvelu on tarkoitettu, miten eri ryhmien tarpeet eroavat toisistaan ja miten palvelu voisi helpottaa asiakkaiden toimintaa.

Extranet palvelun suunnittelu kannattaa aloittaa loppukäyttäjien tarpeista. Mitä hyötyä ja lisäarvoa voit tuottaa loppuasiakkaallesi sähköisellä palvelukanavalla. Pelkkä yrityksen viestin perille vieminen ei tuo lisäarvoa käyttäjälle, kun taas esimerkiksi laskutustietojen muuttaminen nopeasti verkkopalvelun kautta antaa lisäarvoa huomattavasti.

Mitä toimintoja ja palveluita extranettiin voidaan tuoda?

Ensimmäisenä kannattaa miettiä mitä järjestelmiä ja palveluita yrityksellä on itsellään käytössä? Mitkä niistä voisi tuoda suoraan asiakkaiden käyttöön?

Esimerkiksi CRM:stä voidaan tuoda rajapinnan kautta asiakkaan ostotiedot. Toiminnaohjausjärjestelmästä (ERP) voidaan tuoda saatavuustietoja näkyville, eli varastosaldoja. Intranetistä voidaan tuoda tiettyjä uutistietoja myös asiakkaiden nähtäväksi. Tässä vain muutamia esimerkkejä mahdollisuuksista.

Palvelun voi myös paketoida aplikaatioksi, jolloin se kulkee asiakkaalla aina mukana.

AVAINSANAT:

Kiinnostaako asiakkaille tarjottava itsepalvelukanava?

Annamme ehdotuksemme ILMAISEKSI!

Ota meihin yhteyttä!

Lue mielenkiintoisia blogipostauksiamme
Tutustu asiakkaisiimme
Tutustu palveluihimme