Käyttöliittymä- ja käyttäjäkokemus

UI/UX suunnittelu

Loistavat ideat kovaan käyttöön

UI/UX suunnittelu - Miksi käyttäjäkokemukseen ja käyttöliittymän suunnitteluun kannattaa panostaa? 83% palvelun käyttäjistä poistuu palvelusta huonon käyttäjäkokemuksen takia.

UI/UX Suunnittelu, mitä eroa niillä on?

Käyttöliittymä – User Interface eli UI -suunnittelu

Käyttöliittymäsuunnitteluun viitataan usein lyhenteellä UI. UI -suunnittelu keskittyy siihen, miten valmiin tuotteen tai palvelun käyttämisestä tehdään mahdollisimman helppoa ja mukavaa.

Käyttöliittymäsuunnittelussa suunnitellaan käyttäjille tarpeelliset ominaisuudet ja elementit sekä palvelun rakenne. Käyttöliittymän osia ovat esimerkiksi navigaatiopalkit, sivupohjat ja lomakkeet. Käyttöliittymäsuunnittelu varmistaa, että tuotteesi on ymmärrettävä ja helppokäyttöinen kohdeyleisölle.

Millainen on hyvä käyttöliittymä?

  • Käyttäjän ei tarvitse miettiä miten sovellus toimii
  • Toimii hyvin sekä pöytäkoneella, tabletilla että matkapuhelimella
  • Nopea, johdonmukainen, näyttävä, noudattaa yleisiä käytäntöjä
  • Suunniteltu halutulle kohderyhmälle

Miksi käyttöliittymäsuunnittelulla on väliä?

  • Saa asiakkaat palaamaan sivustollesi tai palveluusi uudelleen
  • Vähentää työntekijöidesi stressiä ja tehostaa heidän työskentelyään
  • Vähentää koulutuksen ja tukipyyntöjen tarvetta
  • Parantaa asiakkaidesi tai työntekijöidesi tyytyväisyyttä brändiäsi kohtaan

Käyttäjäkokemus – User Experience eli UX suunnittelu

Käyttäjäkokemus ja käytettävyys sekoitetaan hyvin useasti toisiinsa. Käyttäjäkokemus rakentuu useasta eri palasesta ja käytettävyys taas on yksi käyttäjäkokemukseen vaikuttavista tekijöistä. Mistä siis käyttäjäkokemus syntyy ja miksi hyvään käyttäjäkokemukseen kannattaa panostaa?

Teknologia, palvelun toiminnallisuudet, design, markkinointi ja viestintä, sekä liiketoimintamallit, kaikki vaikuttavat käyttäjäkokemukseen. Varmasti jo tässä vaiheessa monelle heräsi kysymys, miten liiketoimintamalli vaikuttaa käyttäjäkokemukseen esimerkiksi verkkosovelluksessa.

Käyttäjäkokemus alkaa muodostua jo paljon ennen tuotteen ostoa, tai palvelun käyttöä esimerkiksi mainonnan, designin ja viestinnän kautta. Se millaiset odotukset käyttäjä luo tuotteesta tai esimerkiksi sovelluksesta asettaa paljon ennakko-odotuksia käyttäjäkokemukselle.

Asiakas siis luo odotuksia käyttäjäkokemuksestaan jo paljon ennen tuotteen tai palvelun käyttöä. Kun asiakas on saanut hyvän ensivaikutelman ja ryhtyy tuotteen tai palvelun käyttäjäksi, olisi käyttäjäkokemuksen pysyttävä vähintäänkin samana tai jopa kasvettava palvelun käytön myötä. Tähän voidaan vaikuttaa toiminnallisuuksilla, teknologialla, liiketoimintamalleilla sekä designillä. Tässä vaiheessa yhteenvetona: esimerkiksi verkkopalvelussa teknologia, design ja helppokäyttöisyys ei takaa hyvää käyttökokemusta jos liiketoimintamalli ei toimi (esimerkiksi asiakaspalvelu, logistiikka tai laskutus eivät toimi).

Hyvään käyttäjäkokemukseen ei siis ole oikotietä teknologian tai toiminnallisuuksien avulla, vaan kaikkien palasten on sovittava yhteen niin, että ne tukevat toisiaan.

Mitä hyötyä on pyrkiä täydelliseen käyttäjäkokemukseen?

Asiakastyytyväisyys, myynti, maine, tuottavuus sekä monet muut asiat kumpuavat asiakkaiden saamista käyttäjäkokemuksista. Hyvän käyttäjäkokemuksen saanut ihminen saa yleensä mielihyvää tuotteen tai palvelun käytöstä. Näitä mielihyvän tunteita hän on yleensä valmis jakamaan myös eteenpäin. Huono käyttäjäkokemus taas saa ihmisen tuntemaan itsensä epäonnistuneeksi tai jopa tyhmäksi, mikä taas johtaa negatiivisiin vaikutuksiin esimerkiksi suositteluissa, yrityksen maineessa, myynnissä jne.

Loppuun vielä lukuja

  • 66% mobiilisovelluksista ladataan suosittelun perusteella
  • 95% kävijöistä poistuu palveluista ilman ostoa
  • 83% kävijöistä poistuu palvelusta huonon käyttäjäkokemuksen takia

Tyypillisesti 10% projektin budjetista käytetään käyttäjäkokemuksen suunnitteluun.

Kiinnostaako käyttäjäkokemuksen parantaminen?

Vastaamme kysymyksiin ja arvioimme hyödyn liiketoiminnallesi veloituksetta.

Ota meihin rohkeasti yhteyttä, niin autamme sinut eteenpäin.

Lue mielenkiintoisia blogipostauksiamme
Tutustu asiakkaisiimme
Tutustu palveluihimme