TOP 10 vinkit markkinoinnin automaatioon

TOP 10 vinkit markkinoinnin automaatioon

Mitä markkinoinnin automaatio tarkoittaa?

Markkinoinnin automaatiolla tarkoitetaan järjestelmää, joka automatisoi markkinoinnin prosesessit. Tällöin näiden toistuvien, helppojen ja ehkä tylsienkin toimenpiteiden tekemisessä ei tarvita henkilötyötä.

Mitä automaatiojärjestelmä tekee?

Manuaalisesti tehtävien sisältöjen tuottaminen erilaisille asiakasryhmille voi olla työlästä ja siksi automatisointi säästää suoraan henkilötyötä. Automaatiolla uudet asiakkaat on helpompaa saada kiinnostumaan yrityksen palveluista, joten houkuttelua ei tarvitse tehdä yksi asiakas kerrallaan. Automaatiota voi myös hyödyntää asiakaskuntaa segmentoitaessa ryhmiin, joilla on erilaisia tapoja käyttäytyä ja olla kiinnostuneita yrityksen palveluista.

Erilaisia järjestelmiä

Markkinoilla on useita eri järjestelmiä, joilla markkinoinnin automaatiota voidaan toteuttaa. Tunnetuin taitaa olla HubSpot. On useita muitakin hyviä vaihtoehtoja kuten ActiveCampaignMarketoMailchimpApsis ja Pardot.

Muista tarkistaa, että valitsemassasi järjestelmässä on avoimet rajapinnat. Silloin se voidaan yhdistää yrityksen muihin järjestelmiin, eikä siitä tule taas uutta irrallista järjestelmää.

Mihin tarkoitukseen olet hankkimassa markkinoinnin automaatiota?

Tässä listattuna muutamia toimintoja, joita hyvällä järjestelmällä voi toteuttaa:

  • Sähköpostimarkkinointi
  • Automatisoidut viestiketjut
  • Erilliset laskeutumissivut
  • Hakukoneoptimointia tukevan sisällön luominen
  • Sosiaalisen median päivitykset, viestien ajastaminen sekä seuranta
  • Hakusanamainonnan tekeminen
  • Sosiaalisen median mainonnan tekeminen
  • Asiakkaiden segmentointi

Miten yrityksen oman toiminnan pitäisi muuttua?

Suurimmassa osassa yrityksiä markkinointi ja myynti ovat täysin erillisiä toimintoja. Markkinoinnin automaation käyttöönoton myötä markkinoinnin ja myynnin tulisi toimia erittäin tiiviisti yhdessä.

Voiko suomalainen yritys hyötyä markkinoinnin automaatiosta?

Esille nousee ajatus yrityksen potentiaalisen asiakaskunnan suuruudesta. Miten voitte määritellä teidän todellisen markkinapotentiaalin, ettei se jäisi turhan pieneksi. Jokaisen yrityksen kannattaisi tässä kohtaa katsoa nykyinen asiakaskanta läpi ja tunnistaa sieltä selkeästi parhaat asiakassegmentit. Tämän jälkeen onkin mahdollista hankkia ulkoiselta kumppanilta selkeä lista toivotunkaltaisista yrityksistä ja näin markkinoinnin automaatiosta alkaakin olla selkeää hyötyä.

Lataa tästä: TOP 10 vinkit markkinoinnin automaatioon!

Kiinnostaako markkinoinnin automaatio? Haluaisitko saada ammattilaisen arvion sen hyödyistä yrityksellesi?

Annamme ehdotuksemme yrityksesi digimarkkinoinnin kehittämiseen ILMAISEKSI.

Ota meihin yhteyttä!

Lue mielenkiintoisia blogipostauksiamme
Tutustu asiakkaisiimme
Tutustu palveluihimme