Google Tag Manager helpottaa verkkosivuston tagien hallintaa ja nopeuttaa erilaisten seurantojen käynnistämistä.

Laaja verkkosivuston analysoiminen vaativat tagien asentamista verkkosivustolle. Tällaisia ovat mm. Google Analytics ja konversion seuranta. Google Tag Manager helpottaa verkkosivuston tagien hallintaa ja nopeuttaa erilaisten seuranta pisteiden luomista.

Ihan jokaiselle verkkosivustolle kannattaa asentaa vähintään kävijäseuranta ja tämä vaatii jo yhden tagin asentamisen. Samalla vaivalla lisätään Google Tag Managerin tagi ja sen jälkeen pystytään hallinnoimaan sivuston tageja kootusti.

Mitä ovat tagit?

Tagit ovat pieniä koodinpalasia, jotka asennetaan verkkosivujen lähdekoodiin. Ne eivät näy sivustokävijälle suoraan verkkosivuilla, vaan ne saadaan näkyviin tutkimalla sivuston lähdekoodia. Tageja on monenlaisia, mutta yleisimmät käyttötarkoitukset ovat tiedon lähettäminen ja tiedon tallentaminen kävijän selaimeen.

Miksi Google Tag Manager?

  1. Tägittämiseen liittyvät virheet vähentyvät merkittävästi Tag Managerin avulla. Kun Tag Manager on kerran asennettu oikein on tämän jälkeen helppoa asentaa myös kaikki muut tagit oikein.
  2. Sivuston nopeuden parantuminen on yksi keskeisimmistä Tag Managerin hyödyistä. Tag Managerin avulla tägien päällekkäisyyksiä ei tule ja selvitään myös mahdollisimman vähäisellä määrällä latauspyyntöjä, eikä hidasteta turhaan koko verkkosivustoa.
  3. Tägien muokkaukset ja uudelleenasentamiset helpottuvat, kun jokaista tägiä ei tarvitse lisätä sivuston lähdekoodiin teknisen ylläpitäjän toimesta, vaan muokkaukset onnistuvat, kun on Tag Manageriin tunnukset.