Useilla yrityksillä on CRM -järjestelmissään tai ihan vain Excelissä dataa omista asiakkaistaan. Dataa, siis tietoa, ihan perustietoa, nimi, puhelinnro, email, ostohistoria jne. Näitä tietoja kannattaa käyttää hyväksi, kun haluaa selvittää kenelle voisi myydä mitäkin lisää tai mitkä asiat yhdistävät eri asiakkaita ja mistä löytyisi samankaltaisia uusia asiakkaita.

Monesti eri tietojyväset on tallennettuna eri järjestelmissä, mikä luo haasteita niiden jatkohyödyntämiselle. DMP on monessa tapauksessa aivan loistava ratkaisu yhdistää noita tietoja. DMP on lyhenne sanoista data management platform.

Kyseessä on teknologia, jonne voidaan tuoda dataa useasta tietolähteestä ja yhdistää niitä keskenään.

Konkreettinen esimerkki voisi olla seuraavanlainen:

  • henkilö (selain) tulee meidän verkkosivuille tietokoneella ja lukee sieltä useita erilaisia sisältöjä – tieto jää talteen
  • sama henkilö tulee sivuille uudelleen, nyt kuitenkin mobiililaitteella – tieto jää talteen
  • seuraavalla kerralla henkilö lataa sivuilta esitteen – antaa sähköpostiosoitteensa – tieto jää talteen
  • kyseessä onkin meidän vanha asiakas, hänen tietonsa löytyvät meidän CRM järjestelmästä
  • analytiikka antaa henkilöstä lisätietoa, muista hänen kiinnostuksen kohteistaan, iästä, sukupuolesta ja sijainnista – tieto jää talteen
  • henkilö on altistunut meidän maksetun median mainonnalle, muttei ole reagoinut siihen – tieto jää talteen

DMP:ssä voimme yhdistää kaikki nämä tiedot ja muodostaa hänestä paljon laajempi kokonaiskuva.

Kyseinen henkilö on Pekka:

  • n. 40-vuotias mies
  • asuu pääkaupunkiseudulla
  • kiinnostunut ammatillisesti analytiikasta ja digitaalisesta markkinoinnista
  • käyttää mieluummin tiedon etsimiseen tietokonetta kuin mobiililaitteita
  • halunnut saada lisätietoa analytiikan hyödyntämisestä omassa liiketoiminnassaan
  • altistunut meidän mainonnalle talousmedioissa, muttei ole reagoinut siihen klikkaamalla
  • ostanut meiltä aikaisemmin uuden verkkosivuston, tosin 2 vuotta sitten
  • Myynnillä voisi olla paikka tarjota hänelle meidän palveluista analytiikkaa ja mainontaa!!

Esimerkki on kärjistetty, sillä tyypillisesti pyritään aina löytämään ryhmä (segmentti) tietyllä tavalla käyttäytyviä ihmisiä ja puhutella heitä kiinnostavalla tavalla.

Toinen konkreettinen esimerkki voisi olla seuraava:

  • asiakasyrityksemme haluaa saada kaikki pk-yhtiöiden talousjohtajat tietoisiksi uudesta palvelustaan
  • heillä on melko hyvä rekisteri kohderyhmästä
  • täydennetään kohderyhmää ostamalla puuttuvien talousjohtajien tiedot
  • rakennetaan kokonaisuus, jolla ko. kohderyhmää tullaan puhuttelemaan useissa digitaalisissa kanavissa ja useilla eri viesteillä
  • hyödynnetään kokonaisuudessa sähköpostia, kohdennettua display -mainontaa, hakusanamainontaa ja omia verkkosivuja
  • suunnitellaan viestipolut, joissa henkilöt tulevat kohtaamaan kampanjan 5 eri tasoa
    • ensimmäisellä kerralla viesti 1, toisessa vaiheessa viesti 2 jne.
    • ensimmäistä viestiä tarjotaan niin monta kertaa, että se tulee nähdyksi, ennen kuin viesti 2 näytetään
    • tässä on erittäin oivallinen paikka vaikuttaa, siis hyödyntää niin brändillisiä kuin taktisia viestejä ketjuna: herätä huomio, lisää mielenkiintoa, luo ostohalu, auta tekemään ostopäätös

 

Pahoittelen jos esimerkki kuulostaa hankalalta tai liian yksinkertaiselta! No pääasia jos sain idean tuotua ymmärrettävästi esille, me voimme auttaa siitä eteenpäin!

Tarjoamme asiakkaillemme jatkossa DMP teknologiaa palveluna, jotta pienemmätkin yritykset pääsevät käsiksi nyt vain isojen firmojen ”herkkuihin”!

Tieto on arvokasta, jos sitä osataan hyödyntää ja valjastaa myynnin tueksi!