Tarjoatteko henkilöstöllenne tai asiakkaillenne jotain sähköistä palvelua tai kanavaa, missä he voivat asioida? Oletteko suunnitelleet ko palvelun parantamista tai kehittämistä lähiaikoina?

Digitaalisen palvelun kehittäminen

Nyt onkin erittäin herkullista todeta, että palvelun kehittämiseen voi lähteä erittäin monelta kulmalta. Visuaalinen ilme, käyttökokemus, palvelun nopeus, toiminta-alusta jne. Jotta ei tarvitse miettiä mikä olisi järkevin kulma lähteä liikkeelle, voin kertoa oikean vastauksen. Analytiikka!

Palveluiden takana on lähes poikkeuksetta asennettuna analytiikka, joka taltioi erittäin laajasti palvelun käyttöä. Ainakin pitäisi olla! Analytiikassa on sellainen positiivinen asia, että se ei sisällä mielipiteitä, se sisältää faktaa. Analytiikan tulkitseminen on toki taitolaji, mutta sinne tallennettu tieto tarjoaa monia eri vaihtoehtoja toiminnan parantamiseksi.

Erittäin helposti päädytään keskustelemaan minkä värinen jonkin nappulan pitäisi olla, mitä palvelusta puuttuu / on liikaa, miten nykyistä palvelua käytetään, millä laitteella palvelua käytetään, kuka palvelua käyttää jne. Idiootit Ympärilläni -kirjaan viitaten, punaiset ja keltaiset ovat omien mielipiteidensä kanssa vahvimmilla tässä keskustelussa. Valitettavasti he edustavat vain omaa näkökulmaansa eikä kokonaisuutta, johon taas analytiikka antaisi todellisen tilannekuvan. (Suosittelen muuten kirjaa!)

Idiootit Ympärilläni

Mitä analytiikka kertoo?

  • Miten ihminen toimii sähköisessä palvelussa
  • Mitä osia palvelusta käytetään / mitä ei käytetä
  • Millä laitteilla palvelua käytetään
  • Mitä painikkeita palvelussa painetaan / mitä ei
  • Mistä palvelusta poistutaan
  • Millaiset ihmiset palvelua käyttävät
  • Mistä / miksi palveluun tullaan

Tässä vain muutamia asioita nostettaviksi. On paljon muutakin, mitä analytiikka kertoo, mikäli ne koetaan hyödynnettäviksi tiedoiksi. Kun näitä faktoja tutkitaan on päätöksen teko jatkokehityksestä erittäin paljon helpompaa ja järkevämmällä pohjalla, kuin pelkästään mielipiteiden vatvominen. Toki mielipiteillekin on sijansa, mutta se tulee vasta hieman myöhemmin.

Mikäli digitaalisen palvelun kehittäminen on mielessäsi, aloita analytiikasta ja jos koet analytiikan tulkitsemisen ja johtopäätösten tekemisen haastavaksi, kutsu asiantuntija paikalle. Muista, analytiikka on totta!