Huomasin taas eilen asiakasta tavatessani, miten tärkeää on muistaa keskustella verkkosivu-uudistuksen yhteydessä myös mainonnan ja analytiikan huomioimisesta jo alkuvaiheessa. Yrityksen verkkosivut rakennetaan (ainakin pitäisi rakentaa) aina ASIAKKAITA varten ja miettiä mitä heille halutaan tarjota. Eli nykyiset ja potentiaaliset asiakkaat on jo tunnistettu ja sisäisesti tiedetään mitä sisältöä millekin ryhmälle haluttaisiin tarjoilla.

Hyvä ohjenuora onkin aloittaa projekti seuraavasti:

  1. Mitkä ovat teidän tärkeimmät asiakassegmenttimme?
  2. Mitä eroa segmenteillä on?
  3. Minkä tiedon haluatte tarjota per segmentti?
  4. Mitä haluatte asiakkaiden tekevän verkkosivuilla?

Noihin kysymyksiin vastaamalla saadaan jo hyvää runkoa siitä, millaiseksi verkkosivuston struktuurin kannattaisi rakentua. Lisäksi asiakassegmenttien määrittely vastaa suoraan mainonnan kysymykseen, kenelle mainontaa kannattaa kohdentaa.

Mitä sisältöä tarjoan verkkosivuillani?

  1. Tärkein asia on miettiä minkä ongelman tarjoamasi palvelut ratkaisevat ja kertoa niistä
  2. Ei siis kertoa mitä tuotteita / palveluita yrityksenne tarjoaa
  3. Tässä kohtaa on myös hyvä selvittää Googlen työkaluilla millaisiin ongelmiin ihmiset etsivät vastauksia ja pyrkiä vastaamaan noihin todellisiin tarpeisiin

Missä muodossa sisältö kannattaa tarjoilla?

  1. Teksti toimii aina, mutta sen pitää olla napakkaa ja helposti sisäistettävää
  2. Erilaiset kuvat ja infograafit ovat ehdoton juttu, sillä niistä saa jo nopealla vilkaisulla kuvan mistä on kyse
  3. Video on lähes varmin tapa saada ihminen tutustumaan omaan sisältöön.
  4. Videon pituus ei saisi kuitenkaan olla juurikaan yli 1 minuuttia
  5. Anna siis asiakkaiden valita mikä on heille mieleisin tapa tutustua yrityksesi tarjontaan

Tekemällä verkkosivu uudistuksen näiden vaiheiden kautta. olet lähimpänä optimaalista lopputulemaa. Samalla koko yrityksesi tekeminen tulee mietittyä ASIAKKAAN näkökulmasta!

Ai niin miten se mainonta tähän liittyikään?

Kun segmentit on tiedossa ja sisältö jäsennelty ja toteutettu asiakkaan näkökulmasta on logiikka sama, millä Google arvottaa sisältösi arvoa. Google ei ole varsinaisen kiinnostunut myytkö ämpäriä, mutta jos ihminen etsii ratkaisua veden kuljettamiseksi rantasaunaan ja tarjoat siihen vastauksesi ämpäriä, alkaa homma rokkaamaan. Tämä sama analogia toimii niin Googlen orgaaniseen (SEO) näkyvyyteenne kuin maksettuun hakusanamainontaankin (SEM).

Vielä suomeksi:

  1. Kun sisältö on em tavalla tarjoiltua, ymmärtää Google mihin ongelmiin tarjoatte ratkaisua ja alkaa nostamaan teitä hakusivulla ylöspäin (siis näillä valituilla aihealueilla)
  2. Samaten tekemänne hakusanamainonnan teho kasvaa, kun mainos ja tarjoiltu sisältö vastaavat täysin toisiaan
  3. Oikein tehtyinä nämä molemmat vielä lisäävät toistensa tehoa

Sitten itse verkkosivustoon ja teknologiaan

Ensimmäinen neuvo on valita avointalähdekoodia sisältävä alusta. Yleisimpiä alustoja maailmalla ovat WordPress ja Drupal. Miksi avoinlähdekoodi? Tämä tarkoittaa siis sitä, että kyseistä koodialustaa ei omista kukaan ja kaikki maailman koodarit kehittävät tätä alustaa jatkuvasti, yhteiseksi hyväksi. Näin voitte tarvittaessa jatkaa sivuston kehittämistä vaikka uuden kumppanin kanssa, ettekä ole riippuvaisia sivuston alkuperäisestä kehittäjästä. Varmistathan vielä projektin alussa, että teillä tilaajana on kaikki oikeudet toteutettuun lähdekoodiin (IPR), eikä kehittäjä pidä omistusta itsellään.

Toinen huomioitava asia on, että sivustonne kehittäjällä on riittävä ymmärrys muistakin teknologioista ja rajapinnoista (API) sillä on todennäköistä, että haluatte sivustonne ainakin tulevaisuudessa kommunikoivan muidenkin järjestelmienne kanssa (CRM, markkinoinnin automaatio, jne). Ai niin lähes poikkeuksetta tutkiessani asiakkaidemme verkkoanalytiikkaa, saamme vahvistuksen että nykyään palveluita käytetään vähintään yhtä paljon mobiililla kuin desktopillakin. Eli mobile first -suunnittelu heti alusta mukaan!

Viimeiset valintakriteerit

  1. Onko kumppani teille sopivan kokoinen (ei liian iso tai pieni)?
  2. Onko arvioitu budjetti linjassa oman suunnitelmanne kanssa?
  3. Miten sovitte jatkokehityksestä?
  4. Miten koet henkilökemian yhteistyökumppanin kanssa?

Sitten ei muuta kuin suunnittelemaan ja projektia tulille!