Tehokkain tapa mainostaa

Mainonnassa vaihtoehtoja on paljon, mutta mikä olisi tehokkain tapa aloitta mainonnan tekeminen. Tänä päivänä monella päättäjällä on vaikea saada tähän objektiivista vastausta, sillä johonkin spesifiin kanavaan erikoistuneita asiantuntijoita käy kertomassa omaa epistolaansa. Yhden mielestä some pelastaa kaiken, toinen puhuu ohjelmallisesta ostamisesta, kolmas tarjoaa ratkaisuksi vaikuttajamarkkinoinnin.

Kaikille ratkaisuille on varmasti paikkansa, mutta asiat on syytä tehdä selkeässä järjestyksessä ja määritellä jokaiselle toimenpiteelle ja kanavalle oma roolinsa. Varmista että kumppanillasi on riittävän laaja ymmärrys ja kokemus koko digitaalisesta pelikentästä.

Digital Marketing Channels

Yksi tapa selkiyttää vaihtoehtoja voisi olla seuraava: LÖYDY ja MUISTUTA.

LÖYDY

  • Jos et tiedä ketkä kaikki ovat palvelustasi kiinnostuneita, kerro mitä hyötyä siitä on ja varmista että tieto löytyy Googlesta. Hakusanamainonta SEM on tähän helpoin tie.
  • Vastaavaa asiaa voi toteuttaa aihekohdennetulla bannermainonnalla, missä valitaan aihealueet, joiden yhteydessä yrityksenne mainontaa aletaan näyttämään Googlen Display Networkissa (GDN).

Näillä toimenpiteillä varmistat, että ihmiset jotka etsivät palvelusi tarjoamaan ongelmaan ratkaisua, löytävät myös sinun yrityksesi. Tarjoat siis ratkaisua, kun ihminen on sitä etsimässä!

MUISTUTA

Harva ihminen tekee ostopäätöstä ensimmäisellä vierailullaan verkkopalvelussa, vaan tutustuu myös muihin vaihtoehtoihin. Asiakas kävi siis ”lähellä”, mutta poistui.

  • Potentiaalista asiakasta kannattaa muistuttaa yrityksestäsi sekä tarjoamasi palvelun höydyistä
  • Paras keino on tehdä muistuttavaa mainontaa – re-targetointi
  • Ihmisen jatkaessa verkkoselailua, hänelle aletaan näyttämään yrityksesi banner -mainoksia
  • Mainoksen näkee siis vain verkkosivuillasi vierailleet ihmiset

Olen käyttänyt re-targetoinnista esimerkkiä, missä ihminen käy Stockmanilla katsomassa Peak Performance:n takkia, muttei osta sitä heti, vaan jatkaa kauppojen kiertelyä. Hänen mennessään muihin kauppoihin, hänelle kuitenkin muistutetaan Stockmannin takista jokaisessa kadunkulmassa ja kehotetaan palaamaan. Kehotuksissa voidaan vielä kertoa, että mikäli takin ostaa Stockmannilta saa lisäetuna pipon.

Oletko joskus ihmetellyt miten lentoyhtiön mainokset osaavat tarjota juuri niitä kohteita, joista olet aikaisemmin etsinyt tietoa. Joku on taas kauhistellut minulle, että miksi eroottisen verkkopalvelun mainokset näkyvät juuri hänen koneellaan. No…;)

Toki voi tulla ajatus, että mainonta ärsyttää. Niin se ajoittain tekeekin, mutta amattilaiset osaavat säätää mainonnan toistoja siten, ettei synny negatiivista mielikuvaa.

ÄLÄ SORRU KIKKAILUUN

Olemme jo näin pitkällä, eikä somesta tai RTB:stä tai vaikuttajamarkkinoinnista ole mainittu vielä sanaakaan. Ei hätää. Huolehdi, että nuo pari edellistä asiaa on kunnossa, niin jatketaan siitä eteenpäin. Noilla keinoilla olet jo päässyt hyvään alkuun.

Jatkan mielelläni keskustelua aiheesta tai voit tutustua Oddy Digital:n tapaan tehdä tehokasta mainontaa.

Ohjelmistokehitys

Toteutamme selaimessa ja mobiilissa toimivia digitaalisia palveluita ja tuotteita kuten Koulutusalustoja, Mobiilisovelluksia, Palvelualustoja, Digitaalisten tuotteiden myyntialustoja, Toiminnanohjausjärjestelmiä, Asiakkuundenhallintajärjestelmiä, CRM-työkaluja, Työajanhallintasovelluksia sekä Viestintäalustoja.

Lue lisää

Suunnittelu ja konseptointi

Digitaalisten palveluiden ja tuotteiden suunnittelu ja konseptointi

Lue lisää

Liiketoiminta-
prosessien digitalisointi

Liiketoimintaprosessien digitalisointi luo pohjan yrityksesi kasvulle haastamalla vanhat toimintamallit uusilla, digitaalisilla ratkaisuilla.

Lue lisää