Sisältö ja käyttöliittymäversioiden testaaminen eli A/B-testaaminen Google Optimize työkalun avulla on hyvin tehokas tapa saada enemmän konversioita tai parantaa käyttökokemusta verkkopalveluissa.

A/B-testauksen tarkoitus selvittää mistä sisällön tai käyttöliittymän versiosta kävijät pitävät eniten, tai mikä versio saa aikaan eniten konversioita. Testaaminen mahdollistaa verkkopalvelun sisällön ja käyttöliittymän kehityksen tietoon pohjautuen. Enää ei siis tarvitse arvailla mikä toimii parhaiten.

Personointi tarkoittaa palvelun mukauttamista käyttäjälle itselleen kohdistetummaksi automaattisesti. Tämä voi ilmentyä esimerkiksi teksteissä, kun selailet yhteystietoja Espoosta tulee Espoon yhteystiedot ensimmäisenä vastaan.

Google Optimize on hyvä ja helppokäyttöinen työkalu verkkopalvelujen personointiin ja optimointiin.

-Pasi Lappalainen

Miksi sisältöä ja UI:ta tulisi optimoida?

  • Data ohjaa käyttökokemusta ja ei tarvitse arvailla mitä kannattaisi parantaa
  • Käyttäjälähtöinen suunnittelu
  • Testaa mikä sisältö tai versio sivusta luo eniten tuloksia
  • Nykyisestä verkkosivuston liikenteestä enemmän tehoja irti

Mitä elementtejä voi optimoida?

Optimize mahdollistaa melkein kaikkien elementtien uudelleensijoittelun ja muokkauksen. Tähän sisältyy mm. nappien värit, tekstit, elementtien koko, kuvat sekä muut HTML elementit.

Hyvä ohje Optimizen käyttöön Suomeksi löytyy mm. MyCashflow:n sivuilta

Milloin on järkeä lähteä tekemään A/B testausta?

Personointia voi toteuttaa hyvinkin pienellä kävijämäärällä ja tietyt kokeilut voi tehdä myös vähäiselläkin joukolla ihmisiä, mutta konversio-optimointiin A/B testausta suosittelemme vasta kun kävijämäärät ja konversioiden määrät ovat suurempia (luokkaa 1000 konversiota / kk).