Jokaisella yrityksellä pitää nykyään olla digitaalinen kumppani tai kumppaneita. Näin usein onkin, mutta vielä törmää tilanteisiin, joissa digitaalisen puolen asioita koitetaan hoidella vähän omien töiden ohella ja niukalla osaamisella.

Digitaalisten palveluiden tuottajia on erittäin paljon ja uusia syntyy kovaa tahtia. Monet nuoremmat yhtiöt erikoistuvat johonkin tiettyyn osa-alueeseen, jonka he lupaavat ratkaista asiakkaan lähes kaikki haasteet. Mikäli asiakkaan päässä oma osaaminen on vielä suppeaa, voi olla erittäin vaikeaa tietää minkä tarjoajan ratkaisuun tarttuisi.

Huonot kokemukset

Pahimmassa tapauksessa asiakas on kokeillut jotain yksittäistä toimenpidettä ja saanut vastineeksi esimerkiksi mainontaa Facebookissa. Tarjoajan näkökulmasta mainonta on toiminut, koska mainontaa on näytetty valitulle kohderyhmälle ja joku vieläpä klikannutkin. Asiakas ei kuitenkaan saa mitään konkreettista muutosta omaan liiketoimintaansa. Lopptulos – digitaalinen tekeminen ei toimi.

Toinen mielenkiintoinen havaintoni on, että asiakas selvittää millä hinnalla heille voidaan tehdä uudet verkkosivut. Yksi tarjoaa kokonaisuutta 2 000 €:lla, toinen 8 500 €:lla ja kolmas 15 000 €:lla. Valitettavan usein asiakas valitsee halvimman ja huomaa vasta hetken kuluttua, että sivuja ei pystykään kehittämään tai muokkaamaan. Vaikka näitä kokemuksia jo on, niin silti taas seuraavaa sivustoa hankittaessa tartutaan edullisuuden houkutukseen.

Totean itsestäänselvyyden, joka ihmisiltä vaan unohtuu, halvalla ei saa hyvää!

Sitten se jokaista toimialaa koskeva haaste, monet arvostavat kokemusta ja näkemystä, mutta siitä ei olla valmiita maksamaan. Näkemys halutaan ilmaiseksi ja ratkaisu halutaan ostaa tämän jälkeen halvalla. Hassua.

Asiakkaidemme ja potentiaalisten uusien asiakkaidemme näkemys on meille äärimmäisen tärkeää ja siksi tämän alustuksen jälkeen toivonkin, että voisit vastata muutamaan meille tärkeään kysymykseen. Kysymyksiä on vain viisi ja vastaaminen vie 1-2 minuuttia.

Kiitos näkemyksestäsi!