Puhutaan digitalisaatiosta, mutta tuntuu että asialla on yhtä monta tulkintaa kuin on tulkitsijaakin. Mitä digitalisaatio on? Siis suomeksi? Onko se verkkosivut, aplikaatio, CRM, IoT vai kaikkea tätä?

Pyrin miettimään asioita ensin mahdollisimman laajasti ja tämän jälkeen rakentamaan tiedosta mahdollisimman yksinkertaisen lopputuleman. Siksi aloinkin piirtelemään paperille erilaisia asioita, jotka mielestäni liittyvät yrityksen digitaaliseen toimintaympäristöön. Yksiselitteistä vastausta tuskin löytyy keneltäkään, mutta tässä olisi minun näkemykseni asiasta.

Suurenna kuvaa

Ensiarvoisen tärkeää on ensin ymmärtää mihin tarkoitukseen mikäkin digitaalinen järjestelmä/palvelu/kikkula on suunniteltu.

Asiakkaan näkökulma:

  1. Verkkosivujen tehtävä on tarjota tietoa sekä aktivoida asiakasta ostamaan/tilaamaan/kiinnostumaan tuotteesta/palvelusta
  2. Kun asiakassuhde on syntynyt, voidaan asiakkaalle antaa tunnukset extranet -palveluun, mistä hän voi ladata, tilata, ostaa ja kehittää itse omaa asiakassuhdettaan

Yrityksen näkökulma:

  1. Verkkosivut – tuottaa myynnille liidejä
  2. Extranet – vapauttaa henkilöstön aikaa, kun asiakas voi asioida siellä omatoimisesti
  3. CRM – asiakkuuden hallinta järjestelmä – yhteydenpito, tarjoukset, kaupat, muistamiset, asioita millä asiakassuhdetta hoidetaan
  4. ERP – toiminnanohjausjärjestelmä – varaston tilanne, tuotannon ohjaus, tilausten käsittely
  5. Laskutus/taloushallinnon -järjestelmä – kaupan vahvistuttua tai tuotteen valmistuttua tieto siirtyy ERP:stä laskutusjärjestelmään, mistä lasku lähtee
  6. Mahdollinen huollon / jälkimarkkinoinnin järjestelmä – tässä voidaan käyttää myös markkinoinninautomaatiota
  7. Intranet – yrityksen henkilöstön käyttämä palvelu, mistä löytyy hintoihin, työsuhteeseen, yrityksen sisäiseen viestintään liittyviä asioita

Harmillisen usein nämä kaikki järjestelmät ovat itsenäisiä ja tiettyjen henkilöstöryhmien käyttämiä järjestelmiä, jotka eivät kommunikoi keskenään. Paitsi toki manuaalisesti. Toinen havaintoni on, että yhdellä järjestelmällä pyritään hoitamaan useita funktioita.

ERP ei ole asiakkuuden hallintaan ja myynnin tukemiseen tarkoitettu järjestelmä! CRM ei ole tuotannon ohjaukseen tarkoitettu järjestelmä!

Itseäni auttoi kovasti tämän kuvan piirtäminen ja näiden eri järjestelmien eri funktioiden hahmottaminen sekä roolitus. Lisäksi on lohdullista, että nämä järjestelmät saadaan monessa tapauksessa toimimaan yhdessä, kun hyödynnetään niiden rajapintoja. Eli kohtia, missä tietoa siirretään automaattisesti järjestelmien välillä(API). Usein tämä vaatii erillisen koodatun ratkaisun, jotta järjestelmät ”ymmärtävät” toisen järjestelmän tuottaman tiedon. Nämä rajapintakoodaukset ovat iso osa meidän koodareiden työtä ja samalla asiakkailta vapautuu paljon aikaa turhista manuaalisista vaiheista ja lisäksi inhimillisten virheiden määrä poistuu.

Olen sitä mieltä, että lähes toimialasta riippumatta voidaan digitaalisilla ratkaisuilla tehostaa liiketoimintaa. Jokainen tapaus on toki aina omansa. Toivon, että onnistuin rohkaisemaan sinua ja uskallat kysyä meiltä apua, miten juuri teidän yritys voisi hyötyä digitalisaatiosta!

jukka.leino@oddy.fi tai +358 40 516 7612