Suurimmalle osalle ihmisistä ohjelmisto kehitys on täysin mystinen, pelottavakin aihealue. Sen ei tarvitse sitä olla, jos sen pystyy kuvaamaan hahmotettavien esimerkkien kautta. Perehtymällä asiaan riittävästi, voi siitä puhua ihan kansantajuisestikin.

Mikä on ohjelmisto?

Yrityksessänne laskutetaan asiakkaita. Käytätte siihen kehitettyä ohjelmistoa. Syötätte järjestelmän näkyvään osaan (käyttöliittymä) tietoja ja järjestelmä tuottaa niistä laskuja. Samaa tietoa voitte tarkastella raportteina, esimerkiksi kaikkien laskutettujen asiakkaiden listana. Tämän järjestelmän on toteuttanut koodarit, kehittämällä tähän kyseiseen tarpeeseen olevan ohjelmiston. Yksinkertaisin esimerkki on Passeli.

Palveleeko nykyinen ohjelmisto tarpeitanne?

Edellistä esimerkkiä mukaillen, Passeli on suunniteltu toimimaan tietyllä tavalla. Usein tullaan kohtaan, jossa järjestelmän käyttäminen tuntuu hankalalta ja palaute käyttäjiltä on; ”Järjestelmä on huono!”. Järjestelmä tuskin on huono, mutta se ei toimi kuten käyttäjät haluaisivat.

Nyt olemme mielenkiintoisessa kohdassa. Onko käyttämänne järjestelmä sellainen, johon voitte toivoa muutoksia vai joudutteko vain käyttämään sitä sellaisena kuin se on?

Mikäli käytössänne on juuri teille tehty ohjelmisto, sitä voidaan jatkokehittää aina tarpeidenne ja yrityksenne kehityksen mukaan.

Tyypillisimpiä asioita, joita voidaan helpottaa järjestelmillä.

Asiakastietojen ja asiakassuhteiden ylläpito. Jep, Exel on yksi vaihtoehto, mutta tähän tarkoitukseen on toimivampiakin ohjelmistoja (CRM). Työajanseuranta. Kyllä, Exel sopii tähänkin. Varaston hallinta. No…

Moniin yleisimpiin tarpeisiin on olemassa valmiita järjestelmiä, mutta ne ovat aina geneerisiä. Kannattaa vakavasti miettiä toisena vaihtoehtona juuri teidän tarpeeseen, nykyiseen ja kehittyvään, sopivaa OMAA ratkaisua.

Mitä siis on ohjelmistokehitys?

Meidän tapauksessamme tilanne avautuu seuraavasti. Asiakkaalla on yksi tai useampia työvaiheita, joiden hoitamisen he kokevat aikaa vieviksi, tylsiksi tai vaikeaksi. Pyrimme ymmärtämään kokonaisuuden ja tekemään ehdotuksen; miten tämän asian voisi automatisoida tai tehdä mielekkäämmäksi tekijöille. Useimpiin tilanteisiin pystytään rakentamaan tilanteen ratkaiseva ohjelmisto.

Otetaan esimerkki.

Asiakkaamme Naps Solar on aurinkosähköjärjestelmiä valmistava ja myyvä yritys. Monelle kuluttajalle on lähes mahdotonta ymmärtää millainen aurinkosähköjärjestelmä heidän asuntoonsa sopisi tai kannattaisi asentaa, mitä hyötyä siitä olisi ja miten paljon se maksaisi? Tämän asian saa toki selvitettyä juttelemalla asiantuntijan kanssa, joka osaa tehdä tarvittavat kysymykset ja niiden perusteella laskelmat ja tarjouksen. Ensin pitää toki varata aika jonkun asiantuntijan kanssa, koittaa miettiä mitä kaikkea pitää osata kysyä ja mitä tietoja pitää selvittää ennen tapaamista.

Kehitimme tähän tarpeeseen yhdessä asiakkaan kanssa ratkaisun. Kyseessä on järjestelmä, joka toimii verkossa ja ihminen voi ihan itse selvittää vastauksen noihin kysymyksiin.

Toteutuksen löydät täältä – järjestelmän mitoitus!

Syötät osoitekenttään oman kotiosoitteesi. Järjestelmä tuottaa sateliittinäkymän teidän talostanne. Merkkaat hiirellä kattosi pysty- ja vaaka mitat. Mikäli tiedät sähkönkulutuksenne voit antaa ne. Voit valita haluatko aurinkopaneelit pysty tai vaaka-asentoon. Palvelu kertoo millainen järjestelmä teille sopisi, paljonko se tuottaisi sähköä ja mitä säästöjä se aikaansaisi. Mikäli haluat tarjouksen, se on enää yhden klikkauksen päässä.

Mitä ohjelmisto todellisuudessa tekee?

Toteuttamamme ohjelmisto tekee kaiken tämän takana paljonkin töitä. Se hakee yrityksen tietokannasta soveltuvaa ratkaisua kuluttajan antamaan tarpeeseen: mikä on todennäköinen sähkönkulutus, millä leveysasteella asunto sijaitsee, mikä on katon ilmansuunta, ym. Näiden tietojen pohjalta järjestelmä antaa kuluttajalle tiedon sopivasta ratkaisusta ja sen tuottamasta hyödystä.

Mikäli kuluttaja haluaa tarjouksen, nämä kaikki esitiedot välittyvät yrityksen asiakashallintajärjestelmään. Tarjous voidaan laatia lähes automaattisesti ja lisäksi mahdollinen asentaja saa tarkat tarviketiedot järjestelmän sisältävistä komponenteista.

Lopputulemana: kuluttajan on helppo hahmottaa millainen aurinkosähköjärjestelmä heille sopisi, mitä se tuottaisi ja millaisesta kustannuksesta olisi kyse. Yrityksen päässä taas säästetään valtavasti aikaa, kun selvitystyötä ei tarvitse käydä aina kasvotusten ja myös tarjouksen laadinta nopeutuu merkittävästi.