Olemme kaikki saaneet lukea valitettavia uutisia hienojen suomalaisten poismenosta. Huomaan että sekä Matti Nykänen että Olli Lindholm ovat olleet itselle median kautta ”läheisiä” henkilöitä. Suurin asia on varmasti molempien herrojen matala ikä poismenohetkellä. Pistää miettimään!

Olli Lindholmin kohdalla media on kertonut uniapneasta, pitkistä hengityskatkoista ja niiden vaikutuksesta sydämelle. Aihe osuu voimakkaasti omallekin tontille ja siksi ajattelin kommentoida asiaa omasta näkökulmastani.

Mikäli tunnet jotain poikkeavaa omassa voinnissasi, rohkaisen selvittämään asian! Itselläni on jokusen vuoden ollut haastetta nukkumisen kanssa. Monen asian summa, mutta huonot yöunet vaikuttavat ihmiseen niin kokonaisvaltaisesti, että siihen kannattaa suhtautua vakavasti!

Sitten se digitaalinen kulma asiaan.

Käytän liikkuessani Suunnon älykelloa (Spartan) joka tallentaa erittäin laajasti tietoa kaikesta suorituksen aikaisesta. Kello myös mittaa unta (ranteesta), mikäli sitä pitää öisin. Informaatio on muuten mielenkiintoista. Lääkärin analysoitua huonoa untani (uniapnea -testi) aloin tarkastelemaan kelloni taltioimia unitietoja tarkemmin.

Suunto Spartan

Tässä tiivistelmä kellon tarjoamasta tiedosta, ennen ”uniapneakiskoa”:

  • Unen määrä 7:05 h, keskisyke 64 bpm, syvänunen määrä 0:37 h
  • Unen määrä 12:13 h, keskisyke 73 bpm, syvänunen määrä 1:09 h
  • Unen määrä 8:27 h, keskisyke 62 bpm, syvänunen määrä 1:52 h

Nämä siis muutamia esimerkkejä. Lähes poikkeuksetta aamulla heräsi väsyneenä ja siksi lähdin selvittämään asiaa. Minulla todettiin lievä uniapnea ja ratkaisuksi määrättiin ”uniapneakisko”, jonka tarkoitus on pitää hengitystiet avoimina, vähentää hengityskatkoksia, vähentää kuorsausta ja parantaa unenlaatua.

Uniapneakisko

Tässä tiivistelmä kellon tarjoamista tiedoista ”uniapneakiskon” kanssa:

  • Unen määrä 8:53 h, keskisyke 59 bpm, syvänunen määrä 3:17 h
  • Unen määrä 8:01 h, keskisyke 55 bpm, syvänunen määrä 2:50 h
  • Unen määrä 8:43 h, keskisyke 54 bpm, syvänunen määrä 2:57 h

Pelkkien lukujen takana vielä tärkeämpää on että tunnen aamuisin oloni levänneeksi ja virkeäksi. Saatikka miten kroppa ja sydän saa levätä, kun sykkeet on alempana, syvää unta enemmän ja hengityskatkokset ovat loppuneet.

Pitäkää huolta hyvinvoinnistanne ja hyödyntäkää teknologiaa selvittämään miten kroppanne toimii!