Oletko miettinyt miten ostopäätös nykyään tehdään?

  • Ihminen tunnistaa jonkin tarpeen tai ongelman
  • Joku saattaa kysyä tutuiltaan aiheesta
  • Kaikki päätyvät etsimään ratkaisua Googlesta
  • KVG taitaa olla monelle varsin tuttu heitto;)

Lähestytään asiaa mahdollisimman selkokielisesti. Meillä on sähkölämmitteinen asunto ja olen miettinyt millä tavoilla sähkölaskua voisi pienentää. Yksi ratkaisu asiaan olisi ilmalämpöpumppu. Koska en tiedä mitä kaikkea pitäisi osata ottaa huomioon, aloitan selvityksen Googlesta.

Hakusana: ilmalämpöpumppu

Ilmalämpöpumppu

Google tarjoaa eri yritysten verkkosivuja, jotka sisältävät tietoa ilmalämpöpumpuista. Tässä tapauksessa kolme ensimmäistä tarjoajaa tekevät maksettua hakusanamainontaa (SEM). Vasta neljäntenä vaihtoehtona on niin sanottu orgaaninen tulos, joka vastaa hakuani.

Tyypillisesti 80-90 % ihmisistä valitsee sivuston alussa olevat tarjoajat.

75% ihmisistä ei koskaan jatka ensimmäistä hakusivu pidemmälle.

Vaikka sinulla olisi miten hyvä ratkaisu ilmalämpöpumppu -asiaan, muttet tule löydetyksi Googlen ensimmäiseltä sivulta on suuri vaara, että potentiaaliset asiakkaasi eivät edes harkitse tarjoamaasi ratkaisua.

Lyhyesti; jos et löydy Googlesta sinua ei ole olemassa!

Erittäin monet asiat vaikuttavat siihen mitkä mainokset nousevat listauksessa ylimmiksi ja mitkä sivustot nousevat orgaanisesti parhaille paikoille. Maksetussa hakusanamainossassa (SEM) asian voisi yksinkertaistaa seuraavasti:

  1. Sijoitukseen vaikuttaa hinta, jonka olet valmis maksamaan sivustollesi johtaneesta käyttäjästä (klikkihinta, jonka maksat kun kuluttaja klikkaa mainostasi)
  2. Sivustosi tarjoama sisältö ja sen vastaavuus mainoksessa esitettyyn tekstiin
  3. Käyttäjien toiminta sivustollasi, mikäli mainos ja sisältö todella pitävät paikkansa viihtyy kuluttaja sivustollasi pidempään ja tutustuu useampaan sivuun

Kun mietit oman yrityksesi Google näkyvyyttä ja mahdollista hakusanamainonnan (SEM) tekemistä, on hyvä miettiä voiko ostaja jo tuntea ratkaisusi kuten “ilmalämpöpumppu” vai lähteekö hän etsimään ratkaisua ongelma edellä “lämmityskustannusten vähentäminen”. Parhaimillaan kumppanisi auttaa sinua tässä mietinnässä ja selvittää Googlen ammattilaistyökaluilla sen, miten toimialastasi tai ratkaisustasi etsitään tietoa, paljonko sitä etsitään, millä sanoilla tietoa etsitään ja mikä on oikea hinta, joka mainoksista kannattaa maksaa.

Ilmainen vinkki!

Olen törmännyt useamman yrityksen kohdalla tilanteeseen, missä heitä ei oikeasti löydy verkosta! Kun olemme katsoneet analytiikasta, miten ja miksi heidän verkkosivuilleen tullaan on vastaus tyrmäävä: Mikäli ihminen on kirjoittanut Googleen yrityksen nimen, heidän sivunsa löytyy, muuten ei. Mikään tuote tai palvelu ei löydy millään tasolla Googlesta. No, kai tässä halutaan tarjota nykyisille asiakkaille paikka etsiä puhelinnumero tai näyttää isoäidille, että kyllä me ollaan siellä internetissä!?

Edellä kuvattu tilanne harmittaa suomalaisten yritysten puolesta, sillä heidän kilpailijansa vievät kaikki potentiaaliset uudet asiakkaat suoraan heidän nenänsä edestä!

Päättäjät – nyt on korkea aika havahtua

Älkää kuvitelko, että vanha toimintamalli kantaa loputtomasti! Vaikka itse olisitte huonoja käyttämään verkkopalveluita, niin teidän asiakkaanne kyllä osaavat.

Toivottavasti tämä teksti sai sinut pohtimaan yrityksesi tilannetta tai ainakin syyn selvittää mikä teidän todellinen tilanteenne on.