Kun yrityksen kohderyhmän käyttäytyminen muuttuu digitaaliseksi, eikä yritys muuta toimintatapaansa kohderyhmän mukana syntyy digitaalista velkaa. Velka voi syntyä sekä sisäisiin että ulkoisiin prosesseihin.

Mitä on digivelka?

Kun yrityksen kohderyhmän käyttäytyminen muuttuu digitaaliseksi, eikä yritys muuta toimintatapaansa kohderyhmän mukana syntyy digitaalista velkaa. Velka voi syntyä sekä sisäisiin että ulkoisiin prosesseihin. Digivelka voi syntyä myös liian pienien budjettien tai kiireen ansiosta. Kun digivelka kasvaa, tähdätään helposti lyhyen aikavälin velan lyhentämiseen. Tämä ei kuitenkaan lyhennä velkaa pidemmällä aikavälillä, vaan on verrattavissa pikavippiin, joka auttaa pienen hetken.

Helpoin esimerkki digivelasta on kivijalkaliikkeet. Esimerkiksi urheiluvälineitä myyvä liike ei tee hakusanamainontaa, koska hänellä ei ole verkkokauppaa eikä verkkosivustoa missä tuotteet olisivat selkeästi esillä. Tämä ajaa liikkeen tilanteeseen missä kohderyhmä on muuttanut käyttäytymistään, mutta yritys ei ole seurannut kohderyhmän muutosta. Toteutetaanpa kuvitteellinen tapaus urheiluvälineitä ostavasta kuluttajasta.

Kuluttaja Turusta haluaa ostaa uudet sukset joten hän menee hakukoneeseen ja etsii tuotteita hakusanalla murtomaasukset. Hän päätyy samantien isoihin verkkokauppoihin tai kansainvälisten toimijoiden verkkopalveluihin. Pienet Suomalaiset kivijalkaliikkeet eivät näy missään vaiheessa. Jos digivelkaa ei olisi, niin turkulainen suksien etsijä olisi nähnyt samantien paikallisen liikkeen mainoksen, jossa kerrottaisiin että olemme nurkan takana ja tässä on meidän suksimallisto tällä hetkellä.

Eli kohderyhmä on muuttanut toimintaansa digitaaliseksi, mutta kivijalkaliikkeen yrittäjä ei sitä ole tehnyt ja näin syntyi digivelkaa joka tulisi korjata.

Digivelka kasvaa korkoa

Kun yritys velkaantuu pahasti yleensä on helppo lähteä hakemaan hetkittäistä helpotusta. Sama koskee digivelkaa jos digivelka kasvaa suureksi on helpompi lähteä toteuttamaan mahdollisimman paljon lyhyessä ajassa mahdollisimman halvalla. Tämä kuitenkin aiheuttaa yleensä sen että velka kasvaa korkoa eli jää maksettavaksi myöhemmin.Tämä voi ilmentyä esimerkiksi konvertoimattomana verkkosivustona tai CRM järjestelmän puuttumisena.

Mistä tunnistaa digivelan?

Yksinkertaiset kysymykset auttavat sinua tunnistamaan digivelkaa:

  • Toteutatko hakusanamainontaa ja tuoko se tuloksia?
  • Onko verkkosivustollasi tarpeeksi asiakkaan tunnistamisen lähteitä?
  • Onko verkkosivustosi mobiiliyhteensopiva?
  • Onko käytössäsi moderni CRM ratkaisu?
  • Käytätkö analytiikkaa markkinoissa, myynnissä sekä kohderyhmien määrittelemisessä?
  • Tuotetaanko yrityksessäsi raportteja käsin?

Jatkuvan kehittymisen ajattelu

Paras tapa kuroa digivelkaa on kehittää yrityksen digitaalisia prosesseja jatkuvana prosessina. Digitaalisuus ei ole tullut tiensä päähän vaan jatkaa kehittymistään edelleen,  tämän takia jatkuva kehittyminen on paras tapa olla velkaantumatta. Pienillä askelilla eteenpäin ja jatkuva kehittyminen myös takaa ettei projekteista tule liian suuria ja hyödyistä päästään nauttimaan todella nopeasti. Kerron mielelläni lisää meidän tavastamme toteuttaa ketterää kehitystä joten ota yhteyttä!