Kaikille markkinointia tekeville ensiarvoisen tärkeää on löytää oikea kohderyhmä omille tuotteille ja palveluille. Siis millaiset ihmiset voisivat käyttää niitä tulevaisuudessa.

Tapoja kohderyhmän määrittämiseksi on monia. Ensimmäinen on tietysti selvittää millaiset asiakkaat käyttävät niitä tällä hetkellä. Tämän jälkeen voidaan lähteä etsimään samankaltaisia asiakkaita markkinoinnin keinoin. Tai ottaa salkku käteen ja lähteä ovia koputtelemaan.

Digitaalisen maailman pelisäännöt

Hypättäessä digitaalisen markkinoinnin maailmaan annetaankin päätöksenteko voimakkaammin asiakkaalle itselleen, sillä valinnanvapautta on lähes rajattomasti, eikä myyjä ole jatkuvasti kysymässä: ”Ostatko?”

Pelkkä kuva ja hinta esitteessä toimi sotien aikaan

Pitää osata kiteyttää hyödyt!

Ensimmäisenä selkiytä itsellesi mitä hyötyä asiakas saa käyttäessään juuri sinun yrityksesi tuotetta tai palvelua. Aivan liian usein tuotteet listataan verkkosivuille hintoineen ja jäädään odottamaan. Hinta ei siis ole hyöty vaan jokin ominaisuus, lisäpalvelu, helppous, ajansäästö tai vastaava. Kun pystyt tämän kertomaan ja vielä löydyt näillä argumenteilla Googlesta on ensimmäinen taso saavutettu.

Harva ostaa ensimmäisellä kerralla

Kokemus on osoittanut, että yrityksen mainokselle pitää altistua keskimäärin 7 kertaa, ennen kuin se aiheuttaa toimenpiteitä. Tämän jälkeen ihminen todennäköisimmin päätyy verkkopalveluusi. Mutta ei osta ensimmäisellä kerralla. Koska ihminen on päätynyt palveluusi, hän on erittäin suurella todennäköisyydellä potentiaalinen uusi asiakas. Älä siis päästä häntä näpeistäsi!

Ihmisten tavat käyttää digitaalisia medioita vaihtelevat todella paljon. Yhdelle sosiaalinen media on jokapäiväinen väylä seurata maailmaa, toinen lukee uutisia suurimmista verkkomedioista, kolmas taas lukee blogeja ja muiden kanssaihmisten tuottamia sisältöjä. Kulutetun sisällön muodolla ei ole merkitystä, onpa se kuvia, tekstejä tai videoita. Suomeksi; on erittäin vaikea tietää mihin palveluihin potentiaalinen asiakkaasi jatkaa sinun palvelustasi!

Uudelleen kohdentaminen

Kuten aikaisemmin totesin, oli potentiaalinen ihminen jo käymässä palvelussasi, muttei vielä tehnyt ostopäätöstä. Riippuen hankinnan suuruudesta voi ostoikkuna vaihdella tunneista moniin viikkoihin tai jopa kuukausiin. Kaikissa tapauksissa ihminen tarvitsee vahvistusta päätökselleen. Näytä hänelle muistuttavaa mainontaa (re-targetointi), jossa potentiaalinen ihminen tulee näkemään yrityksesi mainoksia, käyttääpä hän mitä verkkopalveluita tahansa. Jätä meidän huoleksemme toteuttaa se, että mainoksesi alkavat näkymään hänellä Facebookissa, uutismedioissa, Youtubessa ja muissa mahdollissa kanavissa, joita hän käyttää.

Kerta ei riitä

Muistuttavan mainonnan tehtävä on palauttaa ihminen uudelleen sivuillesi ja toivottavasti sinulla on jotain lisäkerrottavaa, miksi juuri sinun tuotteesi kannattaa valita. Monessa tapauksessa näitä “palautuksia” pitää tehdä useita, ennen kuin ihminen on valmis tekemään päätöksensä. Hyvä nyrkkisääntö on että 1 prosentti sivuston kävijöistä ostaa. Muistuttamisen määrä (freqvenssi) ja aikaikkuna pitää säätää aina tapauskohtaisesti, riippuen toimialasta, tuotteesta, hinnasta ym. jotka vaikuttavat asiakkaan harkinta-aikaan. Ehkä hyvä vielä todeta, että kyllä ihminen käy vertailemassa myös muiden tarjoajien ratkaisuja. Se joka asiallisesti vahvistaa asiakkaan ostopäätöstä, voittaa pelin.

Muistuttavan mainonnan merkitys

Lähes poikkeuksetta ihmisen kohdatessa yrityksen mainontaa, se kasvattaa yrityksen tunnettuutta, mielikuvaa yrityksen suuruudesta sekä luotettavuudesta. Muistuttavalla mainonnalla saat viestin juuri niille sinulle potentiaalisille silmäpareille ja pystyt luomaan vaikutelman isommastakin näkyvyydestä, koska vain sivustolla vierailleet ihmiset tulevat sitä näkemään. Näin vältät perinteisen “haulikkoammunnan” eli hukkakontaktit.

Kenen pitäisi tehdä muistuttavaa mainontaa?

Jokaisen yrityksen jolla on verkkosivut ja odottaa niistä jotain liiketoiminnallista hyötyä TULEE tehdä muistuttavaa mainontaa! Panostuksen ei tarvitse olla valtava, vaikka teho sitä onkin.

Mikäli kiinnostuit laita viestiä: jukka.leino@oddy.fi tai lue lisää digitaalisen markkinoinnin palveluista.