blogi myrkkinointi ja maanti

Myrkkinointi ja maanti!

Nyt herätys kaikki! Miten on mahdollista, että vielä tänä päivänä yrityksiin palkataan markkinointijohtajia ja myyntijohtajia? Voitte olla varmoja, että molemmat tavoittelevat heille itselleen asetettuja maaleja. Eivät yhteistä, koska toiminteet ja henkilöt ovat eri.

Meillä ei kyllä ole toimintojen välisiä siiloja ja kaikki puhaltavat yhteen hiileen. Jep jep.

Katsokaapa huviksenne millä mittareilla myyntiä seurataan ja millä markkinointia.  Myyntiä budjetoidaan sisääntulevilla euroilla ja markkinointia ulosmenevillä euroilla. Toinen on tulo ja toinen kulu. Eikö olekin?

Jos vielä ei kolahtanut niin mitä järjestelmiä teillä käytetään? Myynnillä käytössä CRM? Se on sinäällä hyvä ja terve tilanne! Entä markkinointi? No ei niillä oikein ole mitään järjestelmiä, kun kumppanit ostaa sitä mainontaa meille. Tai on niillä se markkinoinnin automaatio. Suomeksi Mailchimp, josta lähetetään kuukausikirje. Se ei valitettavasti ole mikään markkinoinnin automaatio.

Se perinteinen tilanne: jos myynti ei kulje, on syy huonon tai liian vähäisen markkinoinnin. Jos taas kulkee on myyntiporukka tehnyt hienoa työtä. Siinä teille yhteistä tekemistä ja toistensa arvostamista parhaimmillaan!

Miten tämä oikein kannattaisi rakentaa?

Yrityksellä pitää olla liiketoimintajohtaja, joka vastaa sekä myynnistä että markkinoinnista. Toiminteilla ei ole erillisiä järjestelmiä vaan yksi yhteinen. Tämä voidaan toteuttaa esimerkiksi integroimalla CRM, markkinoinnin automaatio -järjestelmä, joka parhaimmillaan sisältää myös ostetun mainonnan työkalut. Tehkää ostoputkestanne näkyvä, jonka jokaiseen vaiheeseen asetetaan numeerinen tavoite. Eri osaajat ovat vastuussa noiden vaiheiden tavoitteiden toteutumisesta, yhdessä. Nyt olette jo paljon lähempänä myrkkinoinnin ja maannin yhteistoimintaa!