blogi mihin kiinnittää huomiota uusissa verkkosivuissa?

Mihin kiinnittää huomiota uusissa verkkosivuissa?

Saimme kovan rutistuksen jälkeen uudet verkkosivumme ulos. Paras oivallus oli, että niiden ei tarvitse olla täysin valmiit, vaan kehitys jatkuu.

Hyödynsimme hyväksi havaittua sivustorakennetta pohjalla, mutta välillä tuntui, että tämä vain hankaloitti tekemistä. Kannattaa oikeasti miettiä milloin hyödyntää jotain pohjaa ja milloin tehdä sivusto täysin puhtaalta pöydältä.

Sivuston rakenne

Kokosimme palvelun etusivulle osiota, joissa pyrimme useammalta kulmalta kertomaan millaisissa tapauksissa voimme toimia asiakkaalle kumppanina. Toisaalta millaisilla arvoilla työskentelemme. Emme voi liikaa alleviivata suomalaisia tekijöitämme sekä avoimen lähdekoodin käyttöä. Osalle näiden asioiden arvo ymmärretään heti, mutta monille varsinkin avointa lähdekoodia tulee avata, jotta sen hyöty loppuasiakkaalle hahmottuu.

Teknisesti sivusto on toteutettu siten, että Google ymmärtää mitä kaikkea sivusto sisältää. Sama logiikka jatkuu jokaiseen yksittäiseen sivuun/artikkeliin. Tärkeintä on, että koodissa on kerrottu mikä on otsikko, mikä ingressi ja missä itse tekstin body.

Jokaisen erillisen sivun yhteyteteen määritellään myös Googlen toivomalla logiikalla asia, josta kyseinen sivu kertoo. Näiden tekstien muotoilu oli itselle haastavaa, koska rajoitteita on yllättävän paljon. Tekstin määrä, sanamuoto ja riittävä avainsanojen toisto.

Sivuston sisältö

Sisällön kirjoittamisen aloitimme siitä perinteisestä kulmasta, mitä kaikkea me teemme. Tästä sisällöstä syntyy luonnollisesti palvelut -osio. Samalla aihe onkin erittäin haastava rajata, sillä osaamisellamme voidaan vastata niin moneen tarpeeseen.

Asiakkaan tarve onkin se mielenkiintoisin asia. Joku on tunnistanut tarvitsevansa uudet verkkosivut, mutta harva oivaltaakaan mitä kaikkea ohjelmistokehityksellä voidaan ratkoa. Esimerkiksi sitä, että voimme yhdistää järjestelmiä toisiinsa tai että mobiiliapplikaatiota voi käyttää muuhunkin kuin loppuasiakkaan peluuttamiseen.

Kokosimme kokonaan oman sivunsa yritysten yleisimmistä haasteista, joiden kanssa he painivat. On mielenkiintoista kuulla koetaanko se helppona tulokulmana hahmottaa osaamistamme ja toteutuksiamme.

Mikäli palvelussa on kuvat pääosassa on syytä tiedostaa, että Google ei ymmärrä niistä mitään muuta kuin kuvatekstin. Tämä onkin syytä pitää mielessä, kun mietitte millaisen roolin visuaaliset elementit ja millaisen roolin teksti palvelussanne ottavat.

Linkitykset ja ohjaukset

Hyvin suunniteltu sivuston rakenne helpottaa sivujen linkittämisen toisiinsa. Logiikka mahdollistaa sivun loppuun nousevien jatkosisältöjen tarjoamista, jolloin asiakas voi saada laajemman näkemyksen kuin pelkästään yksittäisen sivun luettuaan.

Toinen tärkeä asia on ymmärtää, että Google arvostaa korkealle, mikäli uskallat linkittää sivustoasi muihin palveluiden tarjoajiin. Ei nyt ensimmäisenä tarvitse linkittää sivustoa kilpailijoihin, mutta esimerkiksi palveluihin joissa kerrotaan muistakin toimijoista saakin jo plussaa.

Analytiikka

Kävimme vanhasta palvelustamme analytiikan läpi ja tarkistimme mikä sisältö siellä on kiinnostanut ja vastaavasti mikä ei ollut. Samoja virheitä kun ei kannata tehdä useampaan kertaan. Analytiikka on hyvä asentaa uuteen verkkopalveluun jo hyvissäajoin ennen sen julkaisua. Silloin ei mene tietoa hukkaan.

Hyvä kokonaisuus tulee auttamaan mainonnassa

Nyt kun palvelu on tehty sekä teknisestä että sisällöllisestä näkökulmasta asiakkaille ja Googlelle ymmärrettäväksi on mainonnan aloittaminen jo astetta helpompaa. Meille tärkeät osaamisalueeet ja toisaalta Googlesta paljon etsityt asiat voidaan nostaa keskiöön maksetussa mainnonnassamme. Samalla mainonnasta maksettava hinta halpenee, kun sisältö ja sivuston tekniikka ovat kunnossa.

Palaute

Olisimme enemmän kuin mielissämme, jos voisitte kommentoida millaisina uudeet verkkosivumme koette!