Huonon käyttäjäkokemuksen hinta on mitattavissa

Tietokirjailija, tohtori Brian Clifton suoritti hiljattain laskelman paljonko huono käyttöliittymäsuunnittelu ja käyttäjäkokemus maksaa elektroniikkavalmistaja Electroluxille. Tulos oli mykistävä: Cliftonin mukaan Electrolux menettää verkkosivustonsa vakavasti puutteellisen käyttäjäkokemuksen vuoksi joka kuukausi  53 miljoonaa dollaria – ja laskelma koski vain jo olemassa olevia asiakkaita.

Laskelma on tietysti likimääräinen, mutta silti siihen päädytään varsin uskottavalla laskemalla. Vaikka Cliftonin ehdottamat parannukset maksaisivat myös rahaa, tuotteiden valokuvaamisen, tuotehaun parantelun ja muiden pienten uudistusten hinta ei millään voi päästä lähellekään edellä mainittua summaa – tuskin edes kymmenesosaan siitä.

Miksi niin moni yritys laiminlyö käytettävyyden ja muun käyttäjäkokemuksen melkein itsetuhoisalla tavalla? Yksi mahdollinen syy on, että suuri osa IT-yritysten etenkin alemmista johtoportaista on teknisesti koulutettuja ja korostetun insinöörimäisesti ajattelevia. He ovat epäilemättä loistavia teknisten ongelmien ratkojia mutta samalla monet heistä saattavat olla kyvyttömiä ymmärtämään, kuinka tavalliset ihmiset kokevat heidän tuotteensa ja kuinka se vaikuttaa näiden käyttäytymiseen. Osa ei kenties käsitä lainkaan mitä virkaa käyttäjäkokemuksen optimoinnilla on liiketoiminnan kannalta. Korkein johtoporras taas ei välttämättä tiedä asiasta senkään vertaa.

Apple on esimerkki yrityksestä, joka ottaa käyttäjäkokemuksen äärimmäisen vakavasti. Tulokset puhuvat puolestaan. Paitsi, että hyvä käyttäjäkokemus lisää ihmisen positiivisia tunteita laitetta, sovellusta tai sivustoa kohtaan, se tekee hänestä myös uskollisemman brändiä kohtaan. Silloinkin, kun käyttäjällä ei ole mahdollisuutta valita tuotettaan (esimerkiksi työpaikan ohjelmistot) hyvä käyttäjäkokemus vähentää stressiä ja parantaa tehokkuutta.

Brian Clifton työskentelee Google-analytiikan hyödyntämiseen erikoistuneena strategistina ja luennoitsijana. Laskelma löytyy hänen blogistaan: https://brianclifton.com/blog/2013/04/16/the-cost-of-a-poor-website-user-experience/

Lue mielenkiintoisia blogipostauksiamme
Tutustu asiakkaisiimme
Tutustu palveluihimme