blogi älä hukkaa rahojasi digihömppään

Älä hukkaa rahojasi digihömppään

Ollaanpa rehellisiä

Puhuttaessa digitaalisesta liiketoiminnasta tai liiketoiminnan digitalisoimisesta, melko harvalla on oikeasti käsitystä, mitä kaikkea ne pitävät sisällään. Jostain syystä ihmiselle on vaikeaa myöntää, ettei tiedä. Luontevinta on joko todeta että tietää digitaalisuuden tarjoamat vaihtoehdot tai ettei niistä ole mitään hyötyä itselle tai yritykselle. Molemmat väittämät ovat valittettavan usein virheellisiä.

Kannustan rohkeuteen ja rehellisyyteen!

Myöntäkää ensin itsellenne, että digitaalinen pelikenttä on mystinen, vaikeasti ymmärrettävä sekä sen tarjoamien hyötyjen hahmottaminen on vaikeaa. Näiden asioiden takia se koetaan pelottavana.

Jotta pääset kiinni itse ongelmaan, tapaa useampia toimijoita, joiden osaamista erilaiset digitaaliset ratkaisut ovat. Nyt voit alkaa tekemään päätöksiä, voisiko digitaalisuudesta oikeasti olla teidän yrityksellenne apua. Itse ei tarvitse ryhtyä asiantuntijaksi, mutta perustietojen varassa on helpompi alkaa etsimään omiin tarpeesiin sopivia kumppaneita.

Mitä arvostat digitaalisessa kumppanissa?

Kysyimme asiaa sekä nykyisiltä että potentiaalisilta asiakkailtamme:

Digitaalisen osaamisen laajuus:

  • 6.3% Yksi selkeä osa-alue
  • 93.8% Useamman osa-alueen hallitseminen

Kumppanin tärkeimmät osaamisalueet?

  • 87.5% Näkemyksen tuottaminen asiakkaan päätöksenteon tueksi
  • 62.5% Analytiikan hyödyntäminen liiketoiminnassa

Mitä osaamista arvostat digitaalisen mainonnan kumppanissa?

  • 75% Hakusanamainonnan osaamista
  • 75% Verkkoanalytiikan hyödyntämistä mainonnan perustana

Mitä osaamista arvostat ohjelmistokehitys- / koodikumppanissa?

  • 75% Verkkosivujen suunnittelu ja tuotanto
  • 68.8% Useiden järjestelmien yhdistäminen raapinnoilla
  • 62.5% Käyttäjäkokemuksen suunnittelu (UX)

Muita digitaalisessa kumppanissa arvostamiasi asioita?

  • 93.8% Aikataulussa pysyminen
  • 75% Tarkka kustannusarvio
  • 68.8% Liiketoimintaymmärrys

Rohkaisen hakemaan tutkimuksessa nousseita ominaisuuksia kumppania / kumppaneita valittaessa. Yhden osa-alueen taikuri harvoin saa aikaan merkittävää muutosta asiakasyrityksen liiketoiminnassa. En ainakaan itse osaisi sanoa, mikä sellainen yksittäinen digitaalisuuden alue voisi olla. Näkemys ja kokemus ovat itselleni suurimpia vaikuttimia kumppaneita valittaessa. Monelle digitaalinen tekeminen mielletään edelleen verkkosivuiksi, eikä siinä ole mitään väärää. Ne ovat kuitenkin vain jäävuoren huippu, kun mietitään digitaalisuuden mahdollisuuksia. Pitävä aikataulu ja kustannusrakenne ovat monesti ostamisen esteet poistavia tekijöitä.

Ratkaisu ongelmaan

Yksi tapa lähteä selvittämään oman yrityksen mahdollisuuksia hyötyä digitaalisuudesta on ELY:n tukema kokonaisuus. Lopputulemana asiakas saa selkeän ehdotuksen, miten heidän yrityksensä voisi tehostaa toimintaansa digitaalisilla ratkaisuilla sekä millaisia aika-/kustannussäästöjä olisi mahdollista saavuttaa.

Voit tutustua ELY-konseptiin tästä!

Lue mielenkiintoisia blogipostauksiamme
Tutustu asiakkaisiimme
Tutustu palveluihimme