Ota yhteyttä

Vähittäiskauppaan kasvua digitaalisilla keinoilla

Liiketoimintaan tehoa digitaalisilla ratkaisuilla

Perheyritys on toiminut menestyksekkääsi jo 30 vuoden ajan. Sukupolven vaihtuessa operatiivisessa johdossa on alettu miettimään erilaisia vaihtoehtoja digitalisoida liiketoimintaa. Yrityksellä on kaksi kivijalkamyymälää ja kolmannen avaamista verkkoon on suunniteltu.

Tässä kohtaa pääsimme juttelemaan päättäjien kanssa. Ensimmäisten keskustelujen jälkeen tarjosimme yritykselle ELY:n tukemaa konsultointia, jonka aikana meillä olisi mahdollista tutustua yrityksen koko toimintaan ja etsiä niitä kohtia joihin digitaaliset ratkaisut voisivat tuoda apua.

Miten konsultointi eteni?

Verkkokaupan tarve oli siis jo tunnistettu. Lähdimme kuitenkin avaamaan viiden käytössämme olleen päivän aikana kuvaa koko liiketoiminnasta. Miten toiminta oikeasti pyörii, mitkä ovat tunnistetut kipupisteet ja miten niitä voisi helpottaa.

Prosessi toimii tiivistetysti näin: tuote tilataan päämieheltä -> tuote toimitetaan myyjälle -> tuote maksetaan päämiehelle -> myyjä kirjaa tuotteen varastoon -> tuote hinnoitellaan -> tuotteen tiedot syötetään kassajärjestelmään -> tuote myydään loppuasiakkaalle -> tuote poistetaan varastosta.

Kuulostaa selkeältä ja helpolta. Käytönnässä jokainen vaihe sisältää valtavan määrän manuaalisia toimenpiteitä, mahdollisuuksia inhimillisille virheille, tiedonkulun haasteita, tuotetiedon etsimistä, ilmoituksia loppuasiakkaille jne.

Tätä kokonaisuutta pyrimme yhdessä asiakkaan kanssa hahmottamaan sekä selvittämään millaisia keinoja tätä prosessia olisi digitalisoida.

Videolla käymme läpi mm:

  • Tuotehallintaa
  • Kassajärjestelmää
  • Varastonhallintaa
  • Verkkokauppaa

Asiakas sai vastaukset seuraaviin asioihin

  • Mihin liiketoiminnan kohtiin digitaaliset ratkaisut toisivat hyötyä?
  • Mikä olisi digitalisoinnin tuottama hyöty?
  • Miten tunnistetut asiat kannattaisi priorisoida?
  • Mikä olisi realistinen investointien suuruus?

Mitä tämä vaatii asiakkaalta?

Asiakas täytti ennakkotehtävät (2-4 h), osallistui workshopiin (4 x 6h) ja loppuraportin läpikäyntiin (3h).

Kokonaiskustannus asiakkaalle oli 1 500 € + alv ja ELY maksoi loppuosan 4 500 € + alv.

Heräsikö mielenkiinto? Olisiko tästä teille hyötyä? Laita viestiä tulemaan, niin autan sinua mielelläni!

Jukka Leino

Jukka Leino

Kasvu ja asiakkuudet
CEO

Varaa etätapaaminen!

jukka.leino@oddy.fi
040 516 7612


Lähetä viesti!
1
Voidaanko auttaa?
Hei!

Voidaanko auttaa?
Powered by