Miten selvittää verkkosivujen kunto?
26.01.2021Olisiko aika verkkosivujesi vuositarkastukselle? SEO-auditointi kertoo, mitä sivuillesi kuuluu
01.12.2020Verkkosivut ovat yrityksesi digitaalinen koti – on aika pyyhkiä pölyt nurkista!
01.12.2020Tehosta henkilöstön työtä ja palvele asiakasta paremmin
01.12.2020Tunnelmia syksyn tiimipäivältä
26.11.2020Uusi kooditiimin vetäjä!
30.10.2020Tervetuloa remmiin Kaisa!
20.10.2020ELY tarjoaa vielä hetken korotettua tukea digitalisointiin
15.09.2020Front-end Software Developer #rekry
09.09.2020Head of Software Development #rekry
02.09.2020VINKKI – 90% Googlen käyttäjistä päätyy ensimmäisen hakusivun tuloksiin.
Sivuston tekninen hakukoneoptimointi SEO (Search Engine Optimization) parantaa sivuston rakennetta ja sisältöä, jotta Google ymmärtäisi paremmin mistä sivustolla kerrotaan. Toteutuksesta riippuen, sivusto nousee Googlen hakusivun orgaanisiin tuloksiin, joko kärkipaikoille tai jää jonnekin neljännelle tai viidennelle sivulle.
Sivuston tekninen hakukoneoptimointi sisältää
1. Sivuston nopeuden parantaminen
Sivuston latautumisnopeus vaikuttaa sijoittumiseen hakukoneissa. Lisäksi se vaikutta lukijoihin. Sivusto asetetaan käyttämään välimuistilisäosaa (cache), jolloin sen latautuminen nopeutuu. Hitaasti toimivien lisäosien (plug-in) korvaaminen tai poistaminen.
2. Sivusto toimimaan kaikilla päätelaitteilla
Sivuston tulee olla responsiivinen. Verkkosivuilla on vain yksi osoite, joka toimii kaikilla päätelaitteilla. Tällöin esimerkiksi muista palveluista tehtävät linkitykset sivustolle ohjaavat aina samaan osoitteeseen eikä erillisiin desktop- tai mobiiliversioihin.
3. Käyttäjäystävälliset sivujen osoitteet ja otsikot
Käyttäjäystävällinen osoite on ymmärrettävää ja selkokielinen. Hyvä esimerkki on www.oddytech.fi/palvelut. Huono esimerkki olisi www.oddytech.fi/ohje2987_/pre?=&. Osoitteiden muuttaminen ja sivujen uudelleen ohjaus.
4. Sivukartta ja murupolku
Sivuston taustalle asennetaan automaattisesti päivittyvä XML-sivukartta. Sivukartta syötetään myös Googlen Search Consoleen. Tällöin Google alkaa indeksoimaan sivuston sisältöä nopeammin tuloksiinsa. Murupolku kertoo käyttäjille ja hakukoneille sivuston polkurakenteen.
5. Kuvien optimointi
Kuvat ovat osa sivujen sisältöä kuten tekstikin. Kuvat optimoidaan ja niiden ”taakse” kirjoitetaan kuvan aihe ja sisältö. Otsikko ja vaihtoehtoinen otsikko (ALT text). Näin hakukone ei tulkitse, että sivulla on tyhjä laatikko ilman sisältöä. Google ei siis tunnista mitä kuva esittää tai mihin se liittyy.
Kuvien tiedostonimet muutetaan kuvaaviksi. Turhan usein näkee kuvan nimessä esimerkiksi gopro_00235_43.jpg -nimen, joka ei kerro itse kuvasta mitään.
6. Sosiaalinen media
Sosiaalisen median jakonappien lisääminen sivustolle. Hakukoneet huomioivat myös sisältöjen jakomäärät eri kanaviin. Jaetut sisällöt lisäävät myös sivujen lukijamääriä.
7. Linkitykset
Sekä sivuston sisäinen- että ulkoinen linkitys laitetaan kuntoon. Varmistetaan, että ohjaukset toimivat eikä liikenne päädy virheellisille sivuille.

Jukka Leino
Kasvu ja asiakkuudet
CEO
Varaa etätapaaminen!
jukka.leino@oddy.fi
040 516 7612