Ota yhteyttä

SEO optimointi eli hakukoneoptimointi

VINKKI – 90% Googlen käyttäjistä päätyy ensimmäisen hakusivun tuloksiin.

Sivuston tekninen hakukoneoptimointi SEO (Search Engine Optimization) parantaa sivuston rakennetta ja sisältöä, jotta Google ymmärtäisi paremmin mistä sivustolla kerrotaan. Toteutuksesta riippuen, sivusto nousee Googlen hakusivun orgaanisiin tuloksiin, joko kärkipaikoille tai jää jonnekin neljännelle tai viidennelle sivulle.

Mitä SEO optimoinnilla tarkoitetaan?

1. Sivuston latautumisnopeus

Sivuston latautumisnopeus vaikuttaa sen sijoittumiseen hakukoneissa. Lisäksi latautumisnopeus vaikuttaa lukijoihin. Mikäli sivusto ei käytä selaimen välimuistia (cache) se latautuu lukijoille hitaasti. Myös sivustolla käytettävät lisäosat (plug-in) tulisi korvata nopeammilla tai poistaa turhat lisäosat kokonaan sivuilta.

2. Sivuston toiminta kaikilla päätelaitteilla

Sivuston tulee olla responsiivinen. Verkkosivuilla on vain yksi osoite, joka toimii kaikilla päätelaitteilla. Tällöin esimerkiksi muista palveluista tehtävät linkitykset sivustolle ohjaavat aina samaan osoitteeseen eikä erillisiin desktop- tai mobiiliversioihin.

3. Käyttäjäystävälliset sivujen osoitteet ja otsikot

Käyttäjäystävällinen osoite on ymmärrettävää ja selkokielinen. Hyvä esimerkki on www.oddytech.fi/palvelut. Huono esimerkki olisi www.oddytech.fi/ohje2987_/pre?=&. Sivujen osoitteet tulisi muuttaa selkokielisiksi ja ohjata liikenne niille vanhoista osoitteista.

4. Sivukartta ja murupolku

Sivuston taustalla tulee olla automaattisesti päivittyvä XML-sivukartta. Sivukartta syötetään myös Googlen Search Consoleen. Tällöin Google alkaa indeksoimaan sivuston sisältöä nopeammin tuloksiinsa. Murupolku kertoo käyttäjille ja hakukoneille sivuston polkurakenteen.

5. Kuvien optimointi

Kuvat ovat osa sivujen sisältöä kuten tekstikin. Kuvat tulee optimoida ja niiden ”taakse” kannattaa kirjoittaa kuvan aihe ja sisältö. Otsikko ja vaihtoehtoinen otsikko (ALT text). Näin hakukone ei tulkitse, että sivulla on tyhjä laatikko ilman sisältöä. Google ei siis tunnista mitä kuva esittää tai mihin se liittyy.

Kuvien tiedostonimien tulee olla aihetta kuvaavia. Turhan usein näkee kuvan nimessä esimerkiksi gopro_00235_43.jpg -nimen, joka ei kerro itse kuvasta mitään.

6. Sosiaalinen media

Sivustolla kannattaa olla sosiaalisen median jakonapit. Hakukoneet huomioivat myös sisältöjen jakomäärät eri kanaviin. Jaetut sisällöt lisäävät myös sivujen lukijamääriä.

7. Linkitykset

Sekä sivuston sisäinen- että ulkoinen linkitys tulee olla kunnossa. Varmistathan, että ohjaukset toimivat eikä liikenne päädy virheellisille sivuille.

Lähetä viesti!
1
Voidaanko auttaa?
Hei!

Voidaanko auttaa?
Powered by