Ota yhteyttä

Nettisivut ja mainonta ei toimi (use case)

Mikä on use case?

Use case artikkeleissa käsitellään tyypillisiä yrityksiltä kuultuja kommentteja ja haasteita heidän digitaalisiin palveluihin liittyen sekä ratkaisuja niihin.

Meillä mainonta ei toimi

Monet asiakkaat ovat kokeilleet erilaisia mainonnan toimenpiteitä. Ajoittain kuulee, että mainonta ei toimi. Ehkä se tyypillisin kommenti on: ”Olemme tehneet digitaalista mainontaa, mutta emme tiedä oliko siitä mitään iloa.”

Haaste mainonnan toimivuuden todentamisessa on yleisimmin mittaamisen puuttuminen. Joku innokas myyjä on saanut yrityksen vakuuttumaan mainonnan kokeilemisesta ja sitten on lähdetty mainostamaan. Kampanjaan varattu budjetti on varmasti saatu kulutettua, mutta tuloksia ei ole ollut esittää.

Miten mainonnan toimivuutta kannattaa arvioida?

Ennen kuin käytätte euroakaan mainontaan, tehkää itsellenne selväksi mitä mainonnalla haluatte saada aikaan. Mikäli vastaus on myynnin kasvattaminen, mieti miten tämän asian voi varmistaa.

Osa yrityksistä on todennut, että meidän ei kannata mainostaa, kun kauppaa vaan tulee. Jos teillä on tällainen tilanne, niin ONNEA! Mieti kuitenkin olisiko teillä mahdollisuutta tai halua vallata uusia alueita ja asiakkaita.

Tehtäessä mainontaa digitaalisissa kanavissa on aivan kaikki mainontaan liittyvä täysin mitattavissa. Vaatikaa näitä tietoja kumppaneiltanne!

Miten tehdä toimivaa mainontaa?

Hyvin toteutettu mainonta ei koskaan ole turhaa. Digitaalinen mainonta kannattaa aloittaa kokeilemalla ensin ja tulokset nähtyään arvioida miten haluaa jatkaa.

Miten digitaalista mainontaa kannattaisi kokeilla:

  • Hakusanamainonta (SEM) on usein selkein alkupiste
  • Uudelleen markkinointi (retargetointi) tyypillisesti seuraava askel
  • Kohdennettu banneri-mainonta (GDN) Googlen verkostossa
  • Sosiaalisen median mainonta (Facebook ja LinkedIn)
  • Vaihtoehdot ei lopu tähän!

Hakusanamainonta on tehokasta. Ihmiset lähtevät tyypillisesti Googlesta etsimään ratkaisua tarpeeseensa. Yritykselle valitaan heidän tarjoamaansa vastaavia hakusanoja/avainsanoja, joilla teidän yritys alkaa löytymään Googlesta. Asiakkaalla on siis tarve, johon te tarjoatte vastausta.

Uudelleen kohdentamisella tarkoitetaan banneri mainontaa, jota näytetään teidän verkkosivuilla vierailleille. Asiakas on siis jo käynyt teidän sivuilla ja lähtenyt etsimään verkosta muuta tietoa. Teidän mainoksia näytetään muistuttavassa tarkoituksessa juuri näille henkilöille.

Ratkaisuehdotus

Ennen minkään mainonnan tekemistä asennuttakaa teidän nettisivuille Google Analytics. Analytiikka kertoo miten ihmiset ovat mainonnasta nettisivuille tulleet ja mitä sieltä lukeneet. Mainontaa tehtäessä, teidän kumppanin pitää osata toteuttaa mainonta siten, että Google Analytics sen myös ymmärtää. Lisäksi analytiikkaan kannattaa asentaa ”tavoitteita/maaleja/konversioita”. Tyypillisiä tavoitteita, joita asiakkaille toteutamme ovat uutiskirjeen tilaus, yhteydenotto, osto verkkokaupasta jne. Näistä sovitaan aina asiakkaan kanssa erikseen.

Jokainen mainontaan käytetty euro voidaan näiden tavoitteiden avulla mitata.

Lähetä viesti!
1
Voidaanko auttaa?
Hei!

Voidaanko auttaa?
Powered by