Ota yhteyttä

Nettisivut eivät löydy Googlesta (use case)

Mikä on use case?

Use case artikkeleissa käsitellään tyypillisiä yrityksiltä kuultuja kommentteja ja haasteita heidän digitaalisiin palveluihin liittyen sekä ratkaisuja niihin.

Nettisivut eivät löydy Googlesta

Yritys havahtuu huomaamaan, että heidän nettisivut eivät löydy kunnolla Googlesta. Tai löytyvät yrityksen nimellä ja sivuston osoitteella, mutteivat muuten. Ei mikään poikkeuksellinen tilanne. Vaikka sivut itsessään olisivat sisällöltään ajantasalla ja ulkonäkö miellyttää ei se tarkoita, että Google ymmärtää niistä mitään. Pahimmillaan Google näkee nettisivut pelkkinä ”valkoisina papereina” eikä saa sisällöstä mitään irti.

Miten Google ymmärtää nettisivuja?

Googlea varten nettisivujen teknisellä puolella on useampia asioita, joita tulisi ottaa huomioon. Googlelle tulee ”kertoa” sivujen otsikko täyttämällä tieto sivun ”title” kenttään. Sivun sisältö kuvataan tiivistetysti Googlelle ”meta description” kenttään. Osalla yrityksille toteutetuista nettisivuista tällaiset kohdat puuttuvat kokonaan ja monella ne on vaan jätetty tyhjiksi.

Muita nettisivujen Googlesta löytymiseen vaikuttavaa tekijää ovat sivujen eri päätelaitteille toteutetut versiot. Responsiivisuudella tarkoitetaan nettisivujen automaattista skaalautumista desktopin, tabletin ja mobiilin mukaan. Nettisivut tulee myös olla suojattu HTTPS-sertifikaatilla, jolloin niihin ”murtautuminen” on vaikeaa tai jopa mahdotonta. Lisäksi nettisivujen julkaisujärjestelmän versio ”vuosimalli” sekä latautumisnopeus vaikuttavat siihen paljonko Google niitä arvostaa.

Miten parantaa nettisivujen Googlesta löytymistä?

Nykyisten nettisivujen haastekohdat voi kätevästi selvittää auditoimalla ne. Tarjoamamme Site audit nostaa esille kaikki nettisivuissa olevat puutteet, jolloin niitä on helpompi lähteä yksitellen korjaamaan.

Tässä muutamia asioita, jotka voit itse tarkistaa:

  • Varmista sivujen ”title” ja ”meta description” tekstit
  • Tarkista HTTPS-sertifikaatti (näkyykö sivujenne osoitekentässä lukon kuva?)
  • Älä julkaise alle 200 sanaa sisältäviä yksittäisiä sivuja
  • Surffaile teidän nettisivuilla ja varmista, että kaikki sivut toimivat
  • Kokeile, että nettisivut toimivat tietokoneella ja kännykällä

Mikäli suunnittelette uusia nettisivuja käykää toimittajien kanssa keskustelu sivujen Google optimoinnista (SEO=search engine optimation). Mikäli kumppani ei osaa toteuttaa uusia nettisivuja Googlea huomioiden, jättäisin tarjoajan väliin. Jos kumppani aikoo toteuttaa uudet sivut hyödyntäen jotain valmista teemaa, kysykää miten teema toimii Googlen näkökulmasta.

Ratkaisuehdotus

Valitse nettisivujen toteuttajaksi kokenut taho, jolla on tiedossa Googlen asettamat vaatimukset. Oikeilla teknisillä ratkaisuilla on valtava vaikutus sivujen löytymiseen Googlesta. Taitava kumppani voi myös asentaa sivuille helpottavia työkaluja, jotka auttavat teitä pitämään sivut Googlen löydettävissä.

Nettisivut, jotka toteutetaan kunnolla, toimivat nyt ja jatkossa Googlen edellyttämällä tavalla. Sivut toimivat kaikilla päätelaitteilla (desktop, tabletti ja mobiili), latautuvat nopeasti, kertovat sisällöistään Googlelle ja ovat käyttäjille selkeät operoida.

Lähetä viesti!
1
Voidaanko auttaa?
Hei!

Voidaanko auttaa?
Powered by