Ota yhteyttä

Miten asiakas etsii tietoa Googlesta?

Nettisivu, verkkosivu, saitti, verkkopalvelu, kotisivu, verkkokehitys

Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Kaikki termit käsittelevät samaa aihetta, mutta käytettäviä sanoja on todella monia. Kyseessä on varsin tyypillinen tilanne, joka vallitsee lähes kaikilla toimialoilla. 

Yritysten sisällä tuotteille ja palveluille vakiintuu tietyt nimet. Sitten on vielä toimialasanasto, joka on alalla työskentelevien keskuudessa tuttua. Kumpikaan näistä ei välttämättä vastaa lainkaan sanoja, joilla loppuasiakkaat etsivät palveluista tietoa.

Pahimmillaan huikean brändityön lopputuloksena kehitetyt uniikit, innovatiiviset ja paljon lupailevat palvelu- tai tuotenimet saattavatkin olla täysin hyödyttömiä. Kukaan ei osaa niillä nimillä etsiä tietoa tarjoamistanne ratkaisuista.

Miten asiakkaat etsivät tietoa?

Suunnitellessamme omia nettisivujamme selvitimme hyvinkin laajasti, miten palveluistamme kannattaisi puhua ja kertoa. Aloitimme selvittämisen siitä, että miten ihmiset etsivät tietoa Googlesta. Entä miten kilpailijamme kertovat palveluistaan. Vastauksia saimme avainsana-analyysin avulla. Analyysin lopputuloksena kokosimme listan käytetyimmistä sanoista, jotka kuvaavat palveluitamme sekä lisäsimme osan kilpailijoidemme käyttämistä sanoista omiin sisältöihimme.

Toteutamme tällaisia avainsana-analyyseja myös asiakkaillemme ja voit tutustu palveluun alta tästä.

Oma tekeminen esimerkkinä

Yksi ydinosaamisemme on nettisivujen tekeminen asiakkaille. Kehitämme nettisivuja täysin asiakkaan tarpeen pohjalta ja käytämme toteutuksissa avoimen lähdekoodin keinoja. Nettisivut kun ovat verkossa toimivia ja osaamistamme kuvaisi hyvin verkkokehitys -sana. Sitten alkaakin se mielenkiintoinen osuus. Millä termeillä ihmiset etsivät tietoa tästä aiheesta? 

  • Nettisivut
  • Nettisaitti
  • Webbisivut
  • Saitti
  • Verkkokehitys
  • Koodaaminen
  • Nettikehitys
  • Verkkosivut
  • Verkkosaitti
  • Kotisivut
  • Yrityksen kotisivut
  • Yrityksen nettisivut
  • Nettisivujen teko
  • WordPress
  • Drupal
  • Ohjelmointi

Nyt otetaan avuksi se avainsana-analyysi. Katsotaan millä noista sanoista ratkaisua oikeasti etsitään ja kuinka paljon. Tämän jälkeen valitaan suosituimmista sanoista jokin meidän käyttämäksemme termiksi puhuttaessa nettisivuista. Analyysi kertoo myös muiden sanojen hakumäärät ja sen perusteella voi valita yritykselleen sopivia “tukisanoja”. Rehellisyyden nimissä, päädyimme muuttamaan monenkin ratkaisun nimeä aikaisemmin käyttämistämme.

Rahalla saa ja hevosella pääsee

Mikäli käytössä on valtava markkinointibudjetti ja koneisto, voidaan asiakkaita opettaa tunnistamaan juuri yrityksen käyttämä tuote- tai palvelunimi. Tästä ehkä helpoimpina esimerkkeinä ovat operaattorit. Lähes jatkuva näkyvyys televisiossa, radiossa, sanomalehdissä ja netissä. Kyllä ne ihmiset oppii hassummankin tuotenimen, kun sitä tarpeeksi toistetaan.

Harvalla yrityksellä kuitenkaan näin on, joten miksipä ei selvittäisi, miten ihmiset toimivat ja muokkaisi omaa termistön käyttöä sen mukaan.

Lopputulema

Pyydä ammattilaiselta apua ja faktaa miten tuotteista ja palveluista kannattaa kertoa. Mikäli haluat käyttää jotain hyvin omintakeista ja uutta nimeä, muista varautua käyttämään reilusti markkinointibudjettia asiasta kertomiseen. Tämä ei tarkoita, että kaikkien yritysten tulisi nimetä tuotteensa samalla tavalla, vaan sitä että yritysten kannattaa tukeutua saatavilla olevaan faktaan pelkän fiilispohjan sijaan.

Tarvitsetko neuvoja? Ota rohkeasti yhteyttä, autamme mielellämme!

Ota meihin rohkeasti yhteyttä!

tech@oddy.fi
050 553 1111

Laura Nevasalo

Laura Nevasalo

Kasvu ja asiakkuudet
Client Director

Varaa etätapaaminen!

laura.nevasalo@oddy.fi
050 553 1111


Jukka Leino

Jukka Leino

Kasvu ja asiakkuudet
CEO

Varaa etätapaaminen!

jukka.leino@oddy.fi
040 516 7612






Lähetä viesti!
1
Voidaanko auttaa?
Hei!

Voidaanko auttaa?
Powered by