Ota yhteyttä

Käykö nettisivuilla ketään? (use case)

Mikä on use case?

Use case artikkeleissa käsitellään tyypillisiä yrityksiltä kuultuja kommentteja ja haasteita heidän digitaalisiin palveluihin liittyen sekä ratkaisuja niihin.

Käykö teidän nettisivuilla ketään?

Valitettavan harvoin asiakas tietää paljonko heidän verkkosivuilla on kävijöitä saatikka millaisia kävijät ovat. Myöskään tietoa mitä kävijät sivulla tekevät tai mistä nettisivuille tullaan ei ole tiedossa. Tällaisessa tilanteessa yritys ei taatusti saa nettisivuistaan parasta mahdollista kaupallista hyötyä.

Miten nettisivujen kävijöistä saa tietoa?

Verkossa toimiviin palveluihin, kuten nettisivuihin on olemassa ilmainen analytiikkatyökalu Google Analytics. Suosittelemme kaikille yrityksille analytiikan asentamista tai asennuttamista.

Yksinkertaisimmillaan analytiikan koodi (scripti) asennetaan verkkosivujen koodiin ja se alkaa keräämään tietoa sivujen käytöstä ja kävijöistä. Analytiikan kunnollinen asennus tuottaa taas paljon enemmän tietoa sivuista.

Yksinkertaisella asennuksella sivuista näkee tietoa kuten valaisemalla taskulampulla pimeään huoneeseen. Rajallisesti. Kunnollinen asennus taas vastaa kattovalojen päällekytkentää. Näet kaiken.

Mitä hyvin asennettu analytiikka kertoo?

Nettisivuja kannattaa ajatella jatkuvasti avoimena myymälänä, missä asiakkaat saavat käydä itselleen sopivana ajankohtana ja tutkia tarjontaa omassa rauhassa. Myyjän ei tarvitse kulkea asiakkaan perässä jatkuvasti kyselemässä;”Mistä olisit kiinnostunut?”, analytiikka kertoo kaiken.

Tässä osa asioista, joita Google Analytics kertoo:

  • Kuinka monta ihmistä yrityksen verkkosivuilla vierailee?
  • Mitä sivuja asiakkaat lukevat ja kuinka paljon?
  • Millaisia ihmisiä sivuilla käy: ikä, sukupuoli, kiinnostus jne.
  • Miten ihmiset sivuille päätyvät: suoralla osoitteella, somesta, mainonnasta, uutiskirjeestä jne.
  • Paljonko yritys saa yhteydenottoja nettisivujen kautta?
  • Onko sivuilla jokin kohta, mistä ihmiset aina poistuvat?
  • Miksi yritys ei saa nettisivuilta yhteydenottoja?

Tietojen keräämisen jälkeen voidaan suunnitella mitä tämän tiedon perusteella kannattaisi tehdä. Muutetaanko jotain, lisätäänkö tai poistetaanko jotain. Hankitaanko sivuille lisää kävijöitä. Miten asiakkaiden yhteydenottoa voisi tehostaa/lisätä.

Ratkaisuehdotus

Mikäli teillä on toimivat verkkosivut, eikä uusiminen ole ajankohtainen, asennuta nettisivuille Google Analytics. Alat välittömästi saamaan tärkeää tietoa nettisivuistanne ja etenkin sivujen kävijöistä.

Meidän toteuttaessa asiakkaille uusia verkkosivuja, asennamme aina Google Analyticsin nettisivuille. Tällä varmistamme, että sekä tilaaja yritys että me toteuttajan saamme arvokasta tietoa nettisivujen toimivuudesta sekä sivuston kävijöistä.

Lähetä viesti!
1
Voidaanko auttaa?
Hei!

Voidaanko auttaa?
Powered by