Apua markkinoinnin automaation valintaan

Apua markkinoinnin automaation valintaan

Apua markkinoinnin automaatioon. Mihin se sopii?

Laajassa kuvassa markkinoinnin automaatiolla on tarkoitus automatisoida useita eri markkinoinnin ja myynnin toimenpiteitä ja muodostaa niistä toimivia, mitattavia ja jatkuvia kokonaisuuksia. Vähentää manuaalista työtä ja poistaa inhimillisten virheiden mahdollisuutta.

Yrityksillä on kasvava tarve ymmärtää omaa ja potentiaalista asiakaskuntaansa entistä paremmin. Tiedolla johdettu markkinointi lienee tavoitetila, tosin sen tarkoittaessa hyvinkin eri asioita riippuen yrityksen asiaan perehtyneisyyden tasosta.

Tavoite on palvella ja tarjota tietoa ihmisen eri ostoputken vaiheissa. Ensimmäisenä pitää saattaa ihminen tietoiseksi tuotteesta tai palvelusta. Sitten herättää ihmisen mielenkiinto palvelua kohtaan. Kun ihmiselle syntyy halu tutustua palveluun lisää, ollaankin jo lähellä  kauppojen syntymistä. Tässäkin pätee ihan perinteiset markkinoinnin lainalaisuudet.

Toisaalta ihmisiä voidaan ajatella eri segmentteihin kuuluvina, yrityksen eri tuotteiden näkökulmista ja toisaalta ihmisen motivaation ja intressien näkökulmasta. Erilaisille segmenteille kannattaa tarjota markkinointia heidän tarvettaan palvelevasti.

Yhdistämällä segmenttitieto ja ostoputken vaiheet, ollaan lähellä tavoiteltavaa tiedolla johdetun markkinoinnin lopputulosta.

Asiakkaan tehtyä ensimmäisen tai viidennen ostonsa, kannattaa häntä edelleen palvella myös markkinoinnin keinoin tarjoten lisäostomahdollisuuksia, joko samalta tai yrityksen toiselta palvelualueelta.

Edelläkuvatulla on yksi tavoite: asiakas saa aina tarvettaan vastaavaa tietoa, kannustusta ja muistutusta sekä tekee kaupat saaden hyvän palvelukokemuksen.

Tässä mallissa markkinoinnin automaatio yhdistää yrityksen eri funktiot, markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun samalle alustalle.

Tässä asioita, joiden avulla voit hahmotella yrityksenne tarvetta. Kaikki alla esitetyt asiat vaikuttavat teille sopivan järjestelmän valintaan sekä järjestelmien kustannuksiin.

Erilaisia järjestelmiä erilaisiin tarpeisiin

Markkinoilla on useita eri järjestelmiä, joilla markkinoinnin automaatiota voidaan hoitaa. Tunnetuin taitaa olla HubSpot. On myös monia muita, jotka saattavat sopia teidän tarpeeseenne jopa paremmin, kuten Active CampaignMarketoMailchimpApsis tai Pardot.

Kiinnostaako markkinoinnin automaatio? Haluaisitko saada ammattilaisen arvion mikä sopisi yrityksenne tarpeeseen parhaiten?

Pyydä meidät kylään, niin selvitetään mikä olisi tarpeeseenne paras ratkaisu!

Lue mielenkiintoisia blogipostauksiamme
Tutustu asiakkaisiimme
Tutustu palveluihimme