Jos et löydy Googlesta et ole olemassa

Hakukoneoptimointi

Yli 90% ihmisistä valitsee tuloksen Googlen ensimmäiseltä hakusivulta

Hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta ovat eri asioita. Hakukoneoptimointi (SEO – search engine optimization) liittyy sivuston tekniseen toteutukseen ja siihen miten sivusto on rakennettu hakukoneystävälliseksi. Sisältö on avainasemassa, mutta verkkosivujen rakenne ja sivupohjat pitää olla toteutettu siten, että hakukone ymmärtää mikä on otsikko, mikä ingressi ja mikä leipätekstiä. Hakusanamainonta (SEM – search engine marketing) on taas maksettua hakusanamainontaa, jossa yritys nousee Googlen listauksessa paremmille paikoille. Hakusanamainontaan, sen toimivuuteen ja hintaan vaikuttaa taustalla sivun tekninen rakenne sekä sivuston sisältö.

Hakukoneoptimointi SEO ja sen tekninen huomioiminen sisältyy meillä kaikkiin toteuttamiimme verkkosivuihin ja palveluihin. Tämä tarkoittaa sitä, verkkosivujen sivupohjissa on omat paikkansa otsikolle, ingressille, väliotsikoille ja leipätekstille. Lisäksi sivupohjassa on paikat avainsanoille, selitteille, kuville sekä muille tag -sanoille. Teknisesti oikein toteutetun verkkosivun sisältöä voidaan myös jakaa helposti sosiaalisen median kanaviin, siten että oikea sisältö näkyy aina jaettaessa.

Sivujen tekninen hakukoneoptimointi

Tässä listaus asioista, jotka vaikuttavat sivujen tekniseen optimointiin.

  • Domain (domainin ikä, domainin pääte, hakusana domainissa, domainin ikä)
  • Title (otsikko)
  • Meta-kuvaus (sivun lyhyt myyntiteksti)
  • Kuvien optimointi (tiedostonimi, koko, alt teksti, title)
  • Duplikaattisisältö (Canonical URL, rel=canonical)
  • Responsiivisuus (mukautuu kaikille päätelaitteille)
  • Verkkosivun käytettävyys
  • Navigointi ja murupolkujen käyttö
  • Sivujen latausnopeus (välimuistitus, CDN, koodin pakkaaminen)
  • org merkinnät (koodiin upotettavaa tietoa, joka ei näy suoraan sivujen sisällössä)
  • XML-sivukartta ja Robots.txt tiedostot
  • SSL-sertifikaatti (https://)

Mikäli haluatte, että verkkosivunne nousee paremmin Googlen hakutukoksissa, autamme mielellämme. Totteuttamamme verkkosivut testataan aina ennen julkaisua ja julkaisun jälkeen. Näin voimme varmistua, että Google osaa lukea sivuston sisältöä. Annamme asiakkaillemme myös testiraportin, johon on nostettu mahdollisia kehityskohteita tulevaisuutta varten.

Kiinnostaako SEO auditointi? Haluaisitko saada ammattilaisen arvion sivustosi parantamisesta?

Kysy SEO auditoinnista lisää.

Ota meihin yhteyttä!

Lue mielenkiintoisia blogipostauksiamme
Tutustu asiakkaisiimme
Tutustu palveluihimme